2007-06-16

Hej,

Ska man någon gång kunna bli en riktig Sommelier (även på italienska) så vill det till att språket sitter, så idag repeterade jag väldigt mycket italiensk grammatik, för att sedan de följande veckorna och månaderna tillsammans Giuseppe gå in än djupare i grammatikdjungeln. Giuseppe studerar till att bl a bli lärare i italienska, så jag har väl fått en strategiskt bra "sambo" om man säger så, de andra två (Matteo och Luca) studerar latin, historia, geografi  och vetenskapshistoria, så det brukar bli rätt så intressanta diskussioner vid middagsbordet ibland. Och som turistguide så är det helt perfekt att ta del av det de studerar.

Hörde från syrran att Evelina hade skolavslutning häromdagen, så nu är det full sommar i Sverige förstår jag.

Jag passade på att hälsa på mina Marockanska vänner Mostafa, Nezha och deras lilla dotter Inez, en riktig liten solstråle. De har ett litet mysigt hotell/pensionat (Novella) på Via de Serragli 7 i Florens, med riktigt hyggliga priser,
http://www.en.londraweb.com/book/novella-inn.

På kvällen så gjorde jag klassiska svenska våfflor åt Giuseppe och Matteo, och det blir samma succé varje gång, fast Giuseppe lägger ett tjockt lager med Nutello och grädde ovanpå, hmm.......

Nästa fredag så tänkte vi prova och se om trädgården håller för en grill- och inflyttningsfest :-)

/Leif

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback