2007-06-23

Hej,

Det var ett par månader sedan jag var ute senast hos Luciano på vingården Saione i Mercatale, men denna morgon så satte jag mig på bussen för att åka ut och jobba en dag hos dem. Nu så håller man på att gallra bland alla långväxande grenar och "le feminelle" (de grenar som har grott under året, men inte ger några druvor). Ni anar inte vilken växtkraft det är i vindruvsbuskar, men de växer nästan så att det syns när man tittar på dem. Och solen skiner, så det är varmt, och solbränd blir man, om man vill.

Har ni ätit omelett med insprängda delar av den toskanska kryddiga fläskkorven någon gång? Jag har det, åtskilliga gånger dessutom, och även denna lunch på gården medförde denna behagliga smakupplevelse. Ätes med fördel tillsammans med en tallrik blandad grönsallad, indränkt i olivolja och några stänk salt. Som förrätt så åt vi en soppa minestrone, doppandes med bitar av det klassiska toskanska lantbrödet som är gjort utan salt.

Eftermiddagen blev relativt lång och varm, men när solen börjar gå ner så blir det riktigt behagligt att jobba, så den sista timmen blev det ganska mycket gjort för oss mellan vinrankorna.

Efter utfört värv så gick jag en runda med deras hund Toby, han minns mig som alltid, och vill alltid ut och gå med mig. Toby är stark, drar i kopplet som den värsta greyhound.

På kvällen så blev det hembakad pizza på vingården, Lucianos mamma hade gjort en mycket smakrik variant med deras hemgjorda salsiccia-korv pålagd som pricken över i't. Till det så drickar man med fördel deras eget Chianti-vin, annars så brukar jag alltid hävda att man ska dricka öl till pizzan, för det är ofta alldeles för komplex smakbild på en pizza, därtill relativt fet och salt, som skapar en viss törst, som hellre släcks med öl än med vin.

Luciano hade sedan vänligheten att skjutsa hem mig till Florens igen, eftersom vi inte hade träffats på ett tag så hade vi en hel del att prata igenom, och det tog i princip i hela vägen hem till Florens innan vi var något så när färdigpratade. Lucianos son är rätt så duktig på att sjunga, och han vann en sångtävling igår (för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på). Det visade sig bland annat att Luciano och hans familj vill åka till Sverige och turista i sommar, augusti närmare bestämt, och gissa vem de vill ha som guide!? Stockholm och väl valda delar av svenska skärgården står förstås på programmet, Göteborg och Bohuslän kan ju förstås inte missas, för att inte tala om min egen hembygd, det fagra Östergyllen med Linköping och familjehemmet i Sturefors. Vad får man betalt i tror ni? Kramar kanske, och det vore inte helt fel. Kramas bör man.

/Leif

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback