2007-06-27

Hej,

Under förmiddagen så jobbade jag mest hemifrån, med bredband, dator och fast telefon så kan jag numera göra det mesta från hemmet, även om möten i den verkliga världen ändå slår det mesta i kommunikationsväg.

Ringde familjen från Seattle och önskade dem god fortsatt resa ner till Rom.

Jag har nu kontaktat några bokförlag i Sverige för att presentera mina idéer om den bok jag håller på att skriva, som handlar om den inre och yttre resan jag gjorde när jag flyttade från Göteborg och Sverige till Florens och Italien. Var också i kontakt med några tidningsförlag som skriver om vin och mat, för att höra om intresset för en mat- och vinskribent bosatt i Florens.

När vi ringde el- och gasbolaget här i Florens så visade det sig att det finns en el-räkning från augusti 2006 som inte är betald, mystiskt. Undras om ägaren av lägenheten vet om det? Det börjar snart bli dags att betala hyran, så vi får väl ta ett snack om det då.

Idag så fick jag änteligen ta ut min fullblods Bianchi carbon-racer och trampa runt blund kullarna söder om Florens, tror det var mer än 10 år sen sist jag satt på en racerhoj, så lite ovant var det, men det blev snart hemtamt igen. Och tekniken har gått framåt en del sen sist tror jag, 10-delad krans bak gör att man teoretiskt har 20 växlar att leka runt med, och man vet nästan inte vilken man ska välja. Dessutom så växlar man numera med bromshandtagen istället för reglage på ramen, det gör växlingarna klart snabbare. Och hela ramen och gafflarna är i karbon, vilket gör cykeln både stötabsorberande och mycket vridstark, låter som en omöjlighet, men i praktiken blir det så. En stålram som jag hade på 90-talet var både stötigare och svajigare, och aluminiumramarna ska vi inte tala om, de är kanske starka, men stumma som vilken fisk som helt. Varende gruskorn man passerar känns upp i ryggraden. Cykelturen var som att bli barn på nytt. Och på lördag är det planerat att den första långturen ska ske med denna underbara tingest.

Fick ett långt och trevligt samtal från min syster på kvällen, de har ett "nytt hus-projekt" på gång, och fick idag klart med bygglovet, precis innan semestern och allting.

/Leif

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback