2006-11-28

Hej,

Idag så blev det guide-jobb, jag cyklade upp med ett amerikanskt par till Fiesole för en heldag i det vackra vädret. Jag hade inte kört den här turen på ett tag, och kände mig faktiskt lite ringrostig, men det lossnade rätt snart. Värre var det för en av deltagarna, som knappt kunde komma av och på cykeln, och var så rädd för bilarna att gråten kom när de tutade på henne. Med facit i hand så kanske hon inte skulle ha åkt den här turen, men samtidigt så vill jag gärna låta människor pröva sin gränser, och hon sa själv upprepade gånger att - "det här ska jag göra, för att jag vill och för att jag behöver göra det för att vidga mina gränser". I sådana här situationer är det ofta svårt som guide att ta "rätt" beslut, hur långt ska man låta kunder få prova sina gränser? Utan att riskera sin hälsa eller säkerhet, italienska bilister är som bekant rätt så tuffa, och många har ingen tanke på att det kan vara oerfarna turister som är ute och cyklar på deras vägar, här får allt några bilister bättra sig tycker jag.

Ringde författaren Dario på kvällen och nu ska vi ha möte på måndag, kul!

2006-11-27

Hej,

På italienska språkkursen så hade vi två olika moment idag, dels Cittadinanza och Laboratorio Interculturale. Cittadinanza står för medborgarskap, i det här fallet italienskt. Kursmomentet innebär att vi ska lära oss lite om vad för rättigheter och skyldigheter man har som italiensk medborgare (om man nu skulle råka bli det, det kan hända, vem vet). I praktiken så är kursmomentet en hjälp och vägledning i hur man som ny i landet ska kommunicera med myndigheter och andra officiella institut här i Florens, Toskana. Laboratorio Interculturale innebär ungefär som det låter, vi presenterar oss för varandra på kursen, beskriver en del av våra liv, våra hemländer, kulturer- seder och bruk, mycket givande måste jag säga.

Idag fick jag svar från författaren och turistguiden Dario, han lämnade sitt mobnr, så nu är det bara att ringa och bestämma mötesdag, det ska bli ett spännande möte, två kollegor emellan.

2006-11-26

Hej,

Imorse så gick starten för maratonloppet i Florens, jag tror det är ett av de vackraste maratonloppen som löps i världen, det går genom hela det gamla historiska centrumet, med mål vid kyrkan Santa Croce (starten går upp vid utsiktsplatsen Piazzale Michelangelo).

Idag så fick jag håret klippt av en granne till mig, en söt liten peruanska, hon har så trevliga händer så.

På kvällen så var jag på ett möte och en middag som en grupp Florentinska matentursiaster anordnade i Palazzo Borghese. Det låter lite pampigt på italienska - XII Rassegna enogastronomia fiorentina. De hade valt ut de 50 bästa restaurangerna i Florens som skulle bidra med maten till kvällen, så den kvällen blev mycket god! Vinet kom från en utvald vingård i kullarna runt Florens (Colli Fiorentini). Hade med mig några visitkort och knöt några goda kontakter inför framtiden, bl a så kanske jag blir guide för Slow-Food-organisationen här i Florens, man får hålla tummarna.

2006-11-25

Hej,

Oliverna mognar allt mer och mer, så idag drog jag iväg på hojen till Luciano och hjälpte honom skörda oliver. Backen upp till hans gård är alltid krävande, men den ger också en betagande utsikt över de klassiska kullarna i Chianti. Det hade varit vackert väder dagen innan, och det driver upp en massa fukt dagen efter, vilket gör det halvhöga gräset och leran runt olivträden hala, man har en halv decimeter lera under fötterna ibland när man knatar omkring och hasar ner oliverna, men går som en anka ungefär.

Denna dag råkade också vara hans vackra systers födelsedag, så vi skålade dagen till hennes ära. Hemresan till Florens blev allt lite vinglig må jag säga...

2006-11-24

Hej,

En fredag ledig från studier och jobb, det blev en helt vanlig enkel pysseldag, utan några större stordåd eller underverk. Ibland måste man ha sådana dagar, det är bra för själen och kroppen. Det brukar alltid komma upp tankar och idéer som har legat och grott en stund.

Jag skickade ett mejl till Dario Castagno, författaren till bl a boken "Too much Tuscan Sun", en bok vars titel givetvis är en travesti på "Under the Tuscan Sun" skriven av Frances Maye. Darios bok handlar om hans erfarenheter som turistguide i Toskana, och i synnerhet Chianti. Den beskriver också hans vedermödor innan han lyckades försörja sig helt och hållet på sitt guide-jobb. Dario är född i England av italienska föräldrar, men är uppväxt större delen av sitt liv i Chianti. Jag tänkte att vi kunde träffas och språkas lite, tror vi har en del gemensamma erfarenheter att prata om, inte minst med tanke på att jag själv tänker skriva en bok om mina erfarenheter som guide i Toskana, byte av land, bransch, språk, kultur m m.

2006-11-23

Hej,

Jag har jobbat med datorer i många år, men att gå en datakurs på italienska blir lite annorlunda, "allt heter ju så annorlunda",  men hur som helst, den här datakursen ingår som en delkurs i den större språkkursen för invandare som jag går nu här i Florens. Det är bara det  att skolans nätverk är uselt, och det verkar som att någon står trampar på internet-kabeln......

Har träffat en trevlig kvinna från Boston, och passerade idag en resbyrå här i Florens som heter Boston Travels, trodde att jag i skyltfönstret skulle hitta en resa till Boston, men tji fick jag, Mongoliet, Japan och Burma gick bra, tror inte ens att jag såg någon resta till USA, men vem vet, Boston i det här fallet är någons efternamn - Hello there Mr Boston, (hmm).

Det stod i tidningen att det skulle vara en visning på en ny bok som grundarna av företaget Lonely Planet (Tony och Maureen Wheeler) hade skrivit, den heter "Un giorno, viaggiando..." (En dag, när jag var resandes...), och författarna i egeg hög person skulle vara där, på ett fik som hette Caffé Michelangiolo, Via Cavour. Sagt och gjort, jag tog min cykel och drog Via Cavour upp och ner, men inte hittade jag något Caffé Michelangiolo där, men det kanske inte var meningen att jag skulle träffa dem (denna gång). Så jag åkte hem och läste en god bok istället (en som handlar om den levande fotbollslegenden Luca Toni, med förord av Kurt Hamrin, som bor här i staden).

2006-11-22

Hej,

Gjorde idag min första engelska-lektion med invandrargruppen (som elev), alltid intressant att lära sig nya saker om ett språk man tror sig kunna väldigt bra. Tal-engelskan fungerar ganska hyggligt idag eftersom merparten av mina kunder kommer från engelskspråkiga länder, men att skriva grammatiskt korrekt och att hitta rätt uttryck för rätt situation är något helt annat. Läraren kommer från Kanada, och kom till Italien som liten, är praktiskt taget uppvuxen i Florens. Han kan också franska om så behövs, duktig rent pedagogiskt också. Det är också lite språkligt utmanande att lära sig engelska på italienska om man säger så, när någon i gruppen inte förstår det som sägs på engelska så växlar han över till italienska, vilket sätter huvudbry vilket språk man ska tänka på som elev, det blir ibland en hopplös blandning av engelska, italienska och lite svenska :-)

2006-11-21

Hej,

Satte mig på hojen tidigt på morgonen för att cykla ut till Lucianos vingård (ca 25 km) , för att hjälpa honom med olivskörden. Vi kom ett bra stycke på väg, men också idag så kom regnet och avbröt arbetet, denna gång lagom till lunch :-;  Efter maten så försökte jag vänta ut regnet, men det gick inte alls. Om det är någon som har cyklat i en dusch så vet ni hur det kändes för mig att ta mig hem till Florens. Nerfösbacken strax efter vingården var mer spännande än vanligt med blöta höstlöv i serpentinkurvorna, men det gick bra, man är ju äldre och förståndigare numera.....

2006-11-20

Hej,

Idag så började jag en tremånaderskurs i italienska och engelska som Florens kommun anordnar för invandrare (gratis). Visserligen så kan jag italienska och engelska ganska bra vid det här laget, men det finns alltid läge för förbättringar, och när det inte kostar något så..... dessutom så finns det trevliga vackra kurskamrater inte minst, och lärarna är hängivna, entusiastiska och kunniga. Det är alltid nyttigt att också få ta del av andra invandrares erfarenheter av att komma och leva i Italien, och även deras ursprung, hur man lever i det land som de har lämnat, ofta med sorg och smärta, men också för goda roliga ting som giftermål.

2006-11-19

Hej,

Idag så fick jag besök av en kollega i branschen, han var på besök i Florens och Chianti-regionen för att se på nya turmöjligheter, och det firade vi med ett glas Prosecco.

Lunch fick jag tillsammans med min stora peruanska familj hemma där jag bor, storkok med mycket soppor, grytor, kött och ris, smakrikt och gott!

Provade att ringa en god vän i Boston via Skype, till hennes mobiltelefon. Det fungerade alldeles utmärkt, och inte särskilt dyrt heller, tekniken är fantastisk!

Hade ett möte med en av mina kommande medarbetare för det nya cykelguide-företaget jag ska dra igång tillsammans med en amerikan och en italienare här i Toskana. Vi kommer att kalla oss Go!Tours och satsa på 3, 5, och 7-dagarsturer i Toskana, inklusive ön Elba. I första hand är det mot den amerikanska marknaden vi vänder oss, men även den skandinaviska finns med i tankarna för oss.

2006-11-18

Hej,

Olivskörd stod det på programmet, och så blev det... till en del i alla fall, en timma efter lunch så kom regnet med stort R och rasade över Lucianos gård i Mercatale Val di Pesa (regnet spädet bokstavligen ut oljan i de nyskördade oliverna = inget bra). Men vi hann ändå skörda ca 200 kg oliver innan regnet kom, och det fanns några kassetter med oliver sparade sedan gårdagen, så det blev nästan fullt lass till olivkvarnen ändå. Jag fick skjuts med lastbilen till San Casciano, där jag hoppade av med min cykel och tog den 3 km långa nedförslöpan mot Florens, jag lovar, 3 km utan att behöva trampa ett dugg, det värmer gott i hjärtat på en gammal cykel-mupp som mig. Regnet till trots, jag hann ju också med att äta lunch på gården, där Lucianos mamma alltid skapar stordåd, ibland ur till synes ingenting. Med i bagaget fanns också lite nypressad olivolja, mumsfilibabba! Olivoljan är aldrig så skarp, pikant och smakrik som när den är nypressad, det skulle ni prova någon gång, om ni inte redan har gjort det.

På kvällen så blev det en liten vandringstur runt Florens centrum, men bara lugnt och fint, utan några större spektakel :-)

2006-11-17

Hej,

Idag så gjorde jag en rekognosering för en vandringstur i Chianti, den ska börja i Impruneta och sluta i Siena. Det knepiga i sammanhanget är att här likväl som i Sverige så asfalterar man igen många av de fina gamla grusvägarna, och det blir lite väl stumt att gå asfalt några längre sträckor. (Som cyklist är det dock trevligt, så lite kluven är man allt som trekking-biker). Vi hade den äran att träffa ordföranden för Imprunetas vandringsförening, och han gav oss en hel del goda råd inför planerandet av turen. Vi hade en strålande dag och mycket varmt för att vara i mitten av November. Vi hade en Nissan X-Trail och studsade runt i, men det var verkligen så att man var sugen på att ta på sig vandringskängorna och ge sig ut själv istället och vandra. Vi åt en god lunch som bestod av pasta med saffran och zucciner, och ett glas Chianti såklart! På kvällen när vi kom tillbaka till trafikkaoset i Florens så saknade man verkligen kullarna och vandringsvägarna söder om stan. Men jag tror vi möts igen :-)

2006-11-16

Hej,

Idag så var det den stora dagen för årets Beajolais Nouveau, och här i Florens så kunde den givetvis provsmakas på det franska institutet i Florens, vilket ligger vid torget Ognissanti, väldigt nära floden Arno. Det franska institutet i Florens är Frankrikes äldsta institut utanför dess lands gränser, det fyller 100 år nästa år. Banden mellan Paris och Florens är många, vin, konst, historia, textilier. Familjen Medici har "exporterat" ett par drottningar till det franska hovet. Jag var givetvis på Franska institutet och provade vinet, och många andra vintokingar som mig. Lite förvånande dock att de serverade vinet i plastglas.... det blir inte detsamma riktigt, smak och doft blir lite "plastigt" tyvärr, men man sparar ju disk :-;

2006-11-15

Hej,

Idag så var det tänkt att det skulle plockas oliver ute på vingården, men vädret är som det är. Det duggregnade lite smått när jag cyklade ut från Florens, men det gör det ibland, för att sedan sluta senare på förmiddagen, vilket det gjorde nu också, bara för att sedan komma tillbaka med full kraft, och sedan gå av och på resten av dagen, vilket omöjliggör skörd av oliver. Dels så blir det väldigt halkigt och riskabelt att klättra omkring på stegar i lutande grässlänter för att komma åt oliverna, och dels så blir oliverna "vattenutspädda" när det kommer regn på dem efter att de har skördats. Så det blev i stort sett bara att få sig en kopp kaffe på vingården, språkas lite med Luciano och sedan sätta sig på hojen för att fara hem igen. Men det blev ändå ett bra träningspass på cykel, man får ju se det så :-)

På kvällen så hade vi dartmästerskap hemma hos en god vän till mig, märkligt vad bra man spelar efter ett par glas vin, för att inte tala om efter den där sista whiskyn......, tur att man spelade med plastpilar.

2006-11-14

Hej,

För vinbonden Lucianos räkning så skickade jag iväg 2 prover av olivolja till en presumtiv kund i Norge, vi får hoppas det faller dem i smaken så att vi kan börja exportera olja till Norge.....

Av någon anledning så var det fullt på de flesta internetcaféer ikväll, och det ena är inte det andra sig likt, det beror väldigt mycket på vem ägaren är, vilket land de kommer ifrån brukar märkas ganska tydligt, musiken som spelas om inte annat, en del kör med rökelser och små famljefester mitt i all röran, ganska festligt.

Fick punktering på min "nya" hybridhoj jag köpte från jobbet häromveckan, man har ju ingen större lust att ställa sig och byta slang på en gata mitt inne i centrala Florens en tisdagkvälll, mitt i kvällsrusningen, men det var vad jag gjorde i alla fall. Slangen visade sig vara murken och gammal, så luften höll lagom hem till "La Casa", vilket var gott och väl.

Köpte en skarvsladd, stickkontakter och en sladd-dosa, skalade av kablarna, skruvade ihop grejorna och lamporna fungerade, imponerande! Inte sant?

2006-11-13

Hej,

Det fick bli en halvdag på vingården Saione, jag fick plocka de oliver jag hann med, innan jag måste fara in till Florens igen för att där börja en språkkurs som kommunen arrangerar gratis för invandrare, vi ska få förkovra oss både i italienska och engelska, tror dessutom att det var lite datorkunskap inbakat också, så den delen borde man nog kunna klara. Lärarinnan Patizia hade en liknande kurs som jag gick förra året, tycker hon har en mycket god pedagogik, något som jag borde kunna ta med mig när jag jobbar som guide, likheterna är inte få..... Fördelningen på sådana här kurser brukar fördela sig på ungefär 80% kvinnor och 20% män, den här kursen är inget undantag, och vem är ledsen för det?

2006-11-12

Hej,

Var mest hemma och plockade bland mina böcker, kartor, anteckningar med tokiga idéer, vinflaskor (fyllda faktiskt), cyklar och annan bråte, med den lovvärda ambitionen att det skulle bli ordning.... tro det den som vill.

Peruansk söndagsmiddag går inte av för hackor, den blev lång och god med ungsbakade foreller, soppor, grytor och annat gott. Tror att jag skulle kunna trivas ganska gott i Peru också.

På kvällen så hade vi företagarmöte hemma hos Betty i Impruneta, och på sedvanligt italienskt manér så blev det mycket prat, mat och dryck, och självfallet sent på kvällen, tror jag gillar det här landet :-) Som väl var så fick jag skjuts hem, jag var nog inte i riktigt körbart skick.

2006-11-11

Hej,

Skulle ha haft en cykeltur med några VIP-kunder från USA, men de drog sig ur i sista stund, så där satt man i cykelkläder på ett fik och drömde om bättre tider, men det är bara att inse att säsongen är mer eller mindre slut nu för i år. Vi kunde istället sitta och planera för våra turer kommande säsong i Chianti och  på ön Elba.

Senare på förmiddagen så drog jag ut till Luciano och åt lunch hos honom, därefter så tog vi ett rejält röj bland deras olivträd. Lagom när mörkret kom vid 6-tiden på kvällen så klev vi in i den varma stugan för att se serie-A-matchen Fiorentina-Atalanta, där La Viola vann med 3-1 efter en stark andra halvlek. Allt medan vi åt prosciutto, baguette och klunkade i oss deras goda Chianti-vin.

Cyklade sedan hem till Florens för att träffa några peruanska vänner på puben i närheten där jag bor, La Boveria heter den, de har massor av hembrygd god öl.

2006-11-10

Hej,

Idag så kunde jag hämta ut mitt nya pass, fint, och dyrt var det också, men vad gör man inte för att få möjligheten att resa runt i öppna europa? :-; Det gäller bara fem år också, ska man tolka det så att när man har fyllt 40 så ändras utseendet lika fort som på tonåringar.....

Gjorde också en ansats att uppdatera Outdoors hemsida (
http://hem.passagen.se/outdoor2),men kom givetvis inte in med de gamla inloggningsuppgifterna (var väl tyvärr ett tag sedan man uppdaterade hemsidan).

Läste mest annars om italienska viner och slott i dolomiterna, sämre kan man tillbringa en eftermiddag.

2006-11-09

Hej,

Cyklade på förmiddagen till Fattoria Bacchereto som ligger i närheten av Monte Albano och byn Carmignano, för att lämna en tidning till ägarinnan, och köpa vin och olivolja av dem. Känner dem sedan förut då jag har tagit hit några cykelburna turist-grupper, ett kanonställe helt enkelt.

På eftermiddagen så fick jag klart med några vandringsturer på Elba som jag ska leda nästa år, kul!

Åkte till Tavarnuzze på kvällen och träffade några vänner, fick skjuts i en Smart, en kul liten bil.

2006-11-08

Hej,

Idag så drog jag till Lucianos vingård Saione utanför Mercatale och skördade oliver, fick också prova hans nya skördemaskin för oliver. Den består av en lång stav som har två roterande hjul med långa pinnar på, den kräver en viss armstyrka, så någon form av 3-bensstöd borde den ha (ungefär som ett kamerastativ). Lunchen alltid lika gott gjord av Lucianos mamma.

Åkte till Prato på kvällen med några företagsamma vänner för ett mingelmöte för egna företagare.

2006-11-07

Hej,

Hade ett mycket givande lunchmöte med en av mina blivande partners inom turistbranschen, och vi kunde faktiskt sitta ute i solgasset, en helt underbar känsla så här i början av november.

Denna veckan så har Chianti-regionen en "mat-vin- och historia-vecka", med allehanda enogastronomiska höjdpunkter, och rundvandringar på olika slott och vackra villor i Chianti,
www.chiantidiautunno.it, mycket intressant för den som har tid och möjlighet att ta sig hit när det är lågsäsong för turismen. Men själv så har jag fullt sjå att planera inför kommande säsong, så vi får se hur mycket "Chiantigiana" det blir för mig.

Såg i tidningen att Ducati-piloten Troy Baliss var i Florens för att hälsa på sin klädessponsor, och parta loss med sina fans på en klubb här i stan. Troy vann SuperBike-VM och sista deltävlingen i MotoGP detta året, han är verkade rätt nöjd, liksom representanterna från Ducati.

2006-11-06

Hej,
Bestämde mig för att inte gå steg3-kursen i Siena som började idag. Pratade med läraren som sa att lektionerna alltid håller på till 10 på kvällen, ibland även halv elva, vilket gör att jag inte kan finna några bussar eller tåg, utan jag kommer att ta steg3-kursen här i Florens istället. Jag hade behövt övernatta på vandrarhem i Siena vid varje lektionstillfälle, vilket hade blivit för kostsamt. Här i Florens så har jag gångavstånd till hotellet där lektionerna kommer att bedrivas, jag får bara ge mig lite till tåls innan AIS-föreningen får ihop tillräckligt antal med studenter för kursen. Lite frustrerande att behöva vänta lite till på att Äntligen Bli Färdig Sommelier, men så är livet ibland, det mesta som händer har sitt syfte. Så tills vidare så får jag studera vinkunskap på egen hand, och jobba med att planera guide-uppdragen för nästa år, och lite skördearbete av oliver ska det väl också bli.

2006-11-05

Hej,
Idag så började vi dagen med en halvtimmes promenad på stranden i Rimini.

En av fördragshållarna var amerikanen Doug Wead, han har varit en av tal-författarna till Ronald Reagan under hans tid i Vita Huset. Han hade mycket intressanta erfarenheter att delge publikum. Och så var det till sist dags att summera seminarierna, dra upp planerna inför nästa möte och sedan bege sig hem mot kära Florens igen. Vi mötte en och annan Ferrari på vägen hem, och det hördes kan jag säga.... men vår Rover 200 gick inte så illa den heller :-;

2006-11-04

Hej,
Idag så åkte vi till Rimini för en två-dagars konferens för egna företagare, ett alldeles förträffligt sätt att knyta nya kontakter, utbyta erfarenheter i en vacker miljö, dricka en del goda viner också, man är ju ändå i Italien. Rimini i början av november är inte samma sak som i juli-augusti, men de vackra sandstränderna finns ju kvar, och de restauranger som fortfarande har öppet har betydligt mer tid över för de gäster som kommer hit. Visste ni att regissören Fellini har en stående bokad svit på Grand Hotel i Rimini? (Han är från trakten den gode Fellini).

2006-11-03

Hej,

Hade möte med en amerikan om samarbete inför nästa cykelguide-säsong, det var mycket givande och säsongen 2007 ser mycket intressant ut. Fascinerande med alla denna energi som alla amerikaner tycks bära på. Vi hade lunch på min favoritrestaurang La Spada här i Florens, alltid lika gott.

2006-11-02

Hej!
En lugn dag i Florens, som mest ägnades åt studier i Italiensk nutidshistoria, och uppdateringar av min hemsida. Tidningarna skriver drösvis med artiklar om översvämningen som var här för 40 år sedan, och det kommer vara stora festligheter här under helgen, då lördag 4:e november är årsdagen av denna händelse. (Tänk att man är årsbarn med denna katastrof, inga liknelser i övrigt hoppas jag).

2006-11-01

November, äntligen! Då kan man sitta inne och kura med gott samvete :-) Tänd upp en eld i den öppna spisen, grilla kastanjer, smutta lite på sitt Vino Novello, krypa ihop under skinnfällen och kramas, låter inte det som en god idé?

Idag så träffade jag en erfaren busschaufför som har planer på att försöka etablera sig som reseagent, med kunder från Skandinavien. Vi kanske kan slå våra kloka huvuden ihop och få till ett samarbete, han har ett kontaktnät och en kunskap om landet som är mycket värdefull.

I Florens så närmar det sig den historiska dagen 4:e november, 40-årsdagen av den stora översvämningen i Florens, då vattnet gick ända bort till trappan till järnvägsstationen Santa Maria Novella.

Slog ett par samtal hem till vänner i Sverige, känns alltid bra att höra av sig och se att de har det bra tycker jag. Nyttigt att få höra det svenska språket sjungandes i öronen!

2006-10-31

Hej,

Höstetid är normalt skördetid, men för en turistguide så är det istället tid för att så, för att förbereda sig för nästa turistsäsong som börjar i mars. Sökningar på internet, läsning av tidningar för nya idéer, faktainsamlingar via böcker, telefonsamtal och möten med reseplanerare, andra guider, ägare av hotell, vingårdar, busschaufförer och cykeluthyrare.

På kvällen så hade jag lunch hos goda vänner uppe i Impruneta (Villa Riboia), en god pasta med pesto som första-rätt, sen så blev det kalvkött med väldoftande sallad. Vi drack faktiskt öl till denna gång, det kan man faktiskt göra även om man sitter mitt i ett vinlandskap. Vi avslutade middagen med lite portvin, då husvärden är bördig från England (Bristol).

2006-10-30

Hej,

Sol idag också, behöver jag säga det? En bra start på en måndagmorgon så här i begynnande hösttider i Florens, gott!

Åkte upp till Fiesole med ägaren av IBikeItaly och gjorde upp räkenskaperna från förra veckans besök av den 43-hövdade gruppen från Norge. Det blev självfallet en liten lunch på den underbara restaurangen Casa del Prosciutto, som ligger strax norr om Fiesole, i Torre de Buiano,

På kvällen hade vi "mingelmöte" i Prato, en trevlig stad ett par mil väster om Florens.