2007-02-18

Hej,

Det blev ett par goda öl tillsammans med  journalist-kompisen Ola Wiklander under gårdagskvällen, men det kändes ändå rätt bra i benen när man begav sig även idag på hojen. Dagens uppdrag var att hitta en vandringstur mellan Greve In Chianti och Panzano, vilket jag gjorde efter lite sedvanliga rundkörningar på småstigar runt gårdar och inne i skogen. Det roligaste med sådana här rek-turer är att  man träffar en hel del folk när man frågar efter vägen, man får en liten inblick i deras vardag, och jag talar lite om vad jag håller på med, beskriver min passion för Chianti och Toskana.

Giro d´Italia passerar Toskana i år (Mugello/Scarperia) och vi ska försöka ordna en cykelutflykt för en grupp cykelentusiaster från USA, det kan bli riktigt roligt.

Tankarna gick också hem till Sverige, ringde hem till familj och bekanta på kvällen för att planera för kommande veckas vistelse hemma i Linköping.

2007-02-17

Hej,

Det var meningen att jag skulle ha åkt till ett nätverksmöte med Amway i Rimini i helgen, men det kändes mer angeläget att komma ut och cykla lite istället. Jag tog MTB'n och hittade en fin vandringsled mellan Chiocchio och Greve in Chianti, hyggligt kuperad om man säger så, men vackra vyer, ja! Det blev ett dagsäventyr, jag var inte hemma förräns det började mörkna. Skönt att få komma ut och skingra tankarna lite,  på onsdag så väntar hemresa till Sverige för begravningen av mamma.

2007-02-16

Hej,

Den tredje och sista dagen i Siena, några av oss lite dävna, men roligt var det sägs det.

Vi hade med oss GPS i bilen, så det kan bli ett utmärkt hjälpmedel att erbjuda kunder som har GPS en "färdig-ritad" rutt, bara att följa efter och koncentrera sig på de vackra omgivningarna, istället för att titta på kartan hela tiden. De handskrivna färdnoterna tjänar också som underlag för att beskriva omgivningarna lite mer, historie-beskrivningar av den vackra miljö de passerar. Det är backigt runt Siena (5-600 möh), stigningarna kändes stundtals jobbiga även i bilen, men det blir mycket vackra panorama att beskåda.

Vid 4-hugget så kände vi oss färdiga med vår uppgift, och drog hem längs den guppiga Superstradan mellan Siena och Florens, en gratis-motorväg som ser  ut därefter, vid regn så måste denna vara en av världens mest vattenplaningsbenägna vägar som finns, huga!

Borta bra, men hemma bäst! Alltid lika skönt att sova i sin egen säng.

2007-02-15

Hej,

Uppstigning och iväg kl 9 i spöregn för att se nya vackra delar av provinsen Siena. Jag var ombytt i cykelkläder för att eventuellt ta en tur om vädret skulle ändra sig. (Vilket det gjorde, men tidsschemat höll inte för en cykeltur. Lunchen på Guido blev alldeles för lång och trevlig :-)) På turerna idag så passerade vi Monteriggioni, Castellina och Casole d´Elsa, små smycken på den toskanska landsbygden. Vi hittade några fina lunch-restauranger och fika-barer, de flesta med "sitt-modellen" i badrummet, vilket gör det lättare för våra besökare/kunder, de har oftast lite svårt med "stå-modellen", särskilt om man är kvinnna,  vilket jag kan förstå. När vi kom hem till hotellet så satte jag igång med att renskriva våra "färd-noter", det blir en hel del "kråkor" att tyda när man har färdats åtskilliga mil med bil, typ - "Tag höger här, vänster här, rakt fram, stanna här vid det gula huset!".

På kvällen kom Dominick ner till Siena, Dominick är min kollega i Go!Tours, en mycket utåtriktad och underhållande amerikan med italienska rötter. Det blev en händelserik kväll (och natt, för somliga, tror att de till sist hamnade på en klubb med lap-dance). Jag kände mig inte på humör för detta, så jag gick hem och lade mig istället.

2007-02-14

Hej,

Idag så åkte vi iväg till Siena för en 3-dagars rekningstur av cykelvägar runt Siena. Jag har alltid trivts gott i Siena, så de här dagarna var lite som att komma hem igen. Roberto som kör bilen är storrökare, så det blir många pauser kan man säga. Första dagens rektur begav sig långt iväg åt Rapolana Terme, en charmig liten småstad med många termiska bad, en idyll. Vi hittade en del trevliga vägar som man dock hade behagat stänga av, så vi fick kraftigt revidera våra tur-förslag. Det blir ofta så här när man är ute och rekar, verkligheten ser inte alltid ut som på kartan.

Lunch åt vi på den restaurang som vi senare ska ta gästerna till, Il Capo di Veritano, och vi blev givetvis kungligt trakterade.

På eftermiddagen så återvände vi till de "avstängda vägarnas paradis", och hittade tillsammans med lokal expertis en lösning som kan fungera, men totalsträckan blev oväntat lång på den här etappen, så det återstår att se om kunderna accepterar dettta.

Kvällens långa underbara middag blev på samma ställe, det Sienesiska köket står sig mycket högt måste jag säga efter denna kvällens händelse.

2007-02-13

Hej,

En del planeringsarbete på Go!Tours-kontoret i morse, sen lunch och iväg på en cykeltur med MTB'n till Impruneta, för att söka vandringsleder till Chiocchio, som ligger längs med Via Chiantigiana ner till Greve in Chianti. Jag hade en låne-MTB idag, den andra var inne för service, byte av bakväxel och bromsklossar, det är ett hårt liv för en cykel ute i skogarna.

På Sommelier-kursens fjärde lektion i Prato så gick vi igenom hur man tar hänsyn till olika kryddor i maten, när man rekommenderar vin åt kunder. Likväl som för vin så gör man provsmakningar och "smak-kartor" av kryddor och aromer i maten. Läraren var från Florens och jobbar på en vingårdarna nordöst om Florens (Colli Fiorentini, Chianti Rufina). Han reser väldigt mycket som "ambassadör" för Chianti-viner. Nu t ex så är Kina, Ryssland och Japan väldigt intressanta som nya export-marknader. Kan att land som Kina utveckla samma vin-intresse som Sverige t ex, så ser det väldigt intressant ut för vin-producenterna i området.

2007-02-12

Hej,

Måndagsmöte på kontoret, ganska mysigt med 4-5 personer på ett utrymme för 2 max 3 personer. Lite lagom kaotiskt och många diskussioner på en och samma gång.

Det var sista lektionen på italienska språklabbet idag, så vi tog farväl av lärarinnan Ada. Dagens lektion gick för övrigt ut på att skriva en liten uppsats om vad man skulle vilja ge någon man inte kommer att träffa på ett tag, i gåva. Det kändes extra talande med tanke på mamma. Det går lite upp och ner, så det här känsloarbetet kommer att ta tid. Tackade för övrigt nej till ett möte med goda vänner på kvällen, ibland får man ta energin till sig själv, andra gånger kan man gå ut och bowla som jag gjorde igår.

Luca kom tillbaka till lägenheten efter att ha varit borta två veckor, han hade varit hemma i Udine och kurerat sig från feber och influensa. Vi tog en trevlig middag tillsammans på kvällen.

2007-02-11

Hej,

Det blev årets första "racing-tur" idag, som betyder att jag och Andrea, Andrea och Giuseppe tog på oss våra fortåkartröjor och tog vägen ner till Chianti (Greve in Chianti och Panzano). Solen sken och livet kändet lite lättare.

Liz bror Giulio fyllde 30 idag, så de hade festmiddag för honom, och de bjöd in mig, vilket jag acdepterade, det finns en gedigen värme och omtanke i den familjen.

På eftermiddagen körde vi lite bowling till sammans med Antonio, Elisabetta, Roberto, och tittade på Lia och Lorenzos bilder från sin Kalifornien-resa de gjorde i januari.

Leif

2007-02-10

Hej,

Fördelen med att bo kollektivt är att man slipper oftast äta ensam, idag så åt jag lunch tillsammans med Giuseppe och hans kompis som är från Kalabrien. Vi pratade mycket om film och italiensk musik.

Tvättade och lämnade in min lånade MTB för reparation hos cykelmojen (hojen lever ett hårt liv i skogen).

Bokade också flyget hem till Sverige för begravningen av mamma.

2007-02-09

Hej,

Tog en aperitivo med några vänner och försökte skingra mina tankar. Ibland är det nödvändigt att stanna upp och tänka efter lite mer än vanligt. När någon som står en mycket nära går bort så reagerar man olika, och har olika behov av närhet och samtal. Jag för min del vill gärna ha lite folk ikring mig, ha något att göra, men att det sker lite på mina villkor, så att jag känner att jag får vara som jag behöver vara.

2007-02-08

Hej,

Ringde en del samtal hem till Sverige, ställde in dagens italienska-lektion, och hade ett möte med mina kollegor för att förbereda för min hemresa till Sverige.

2007-02-07

Hej,

Idag så är det sorg, mamma gick bort idag.

2007-02-06

Hej,

Idag så fick man bege sig ut i det fria igen, nu skulle MTB'n rastas igen. Vandringsturen som skulle granskas idag gick mellan Greve in Chianti och Monte San Michele, Chiantis högsta punkt på 895 m ö h. Utsikten var ganska magnifik från den punkten kan jag lova. Det finns en fin grusväg upp dit, men jag skulle givetvis försöka hitta en roligare alternativ väg, och hamnar till slut på ett lerigt kalhygge, och cykeln såg ut som ett.... ja, ni kan tänka er. Även om det blåste lite kallt så var det kanonväder, och man såg mycket långt från toppen. Det kändes som att hit kommer man att återvända fler gånger, det finns goda energier här. Där finns också ett vandrarhem och servering (öppnar dock först i mars....). Nerförsåkningen var garanterat kul!

2007-02-05

Hej,

Idag så var det invigning av Go!Tours kontor, vi delar det med ett Limousin-företag här i Florens, vars verksamhet mycket går ut på att skjutsa runt små grupper av turister till olika vingårdar och ha vinprovningar, det kan ju inte vara någon slump eller?

Under italienska-kursen idag så gick vi igenom hur man skriver brev till kommunen, t ex hur man klagar på kommunens vattenräkning. Sen så fick vi skriva om våra rädslor, fobier och annat man har att möta i livet.

På kvällens Sommelier-lektion i Prato så gick vi igenom hur man kombinerar olika ostar och balsamvinäger med vin, mycket intressant.

2007-02-04

Hej,

Jag kan lova er att Florentinarna tokhandlar minst lika bra på IKEA som svenskarna gör. Det var kanonväder idag, men säkert halva Florens var inne på IKEA och shoppade loss som aldrig förr. Vi var där och handlade lite möbler till vårt nya kontor, så nu ska vi börja sälja resor i Toskana som aldrig förr, cykel-vinprovar-matlagnings och shoppingresor, allt som är roligt att göra i Toskana kort sagt.

Att montera IKEA-möbler är sig likt här som hemma, samma tokiga ritningar och insex-skruvar, men vi fick ihop det mesta trots allt. Det må väl vara förlåtet att vi firade öppnandet av vårt nya kontor med dansk öl, det är ju ändå dejligt när allt kommer omkring! Jä, nå må vi hygge oss lit :-)

2007-02-03

Hej,

Lördag och lite stela ben sen den dryga 6-milaturen i skogarna söder om Florens. Det blev rätt så mycket transportsträcka på asfalt mellan Florens och Panzano, innan man kunde svänga in på småvägarna och köra på så gruset yrde, allt med de berömda toskanska kullarna i bakgrunden. Det har länge varit en dröm för mig att kunna åka omkring så här i det vackraste landskap jag vet, och nu, så här mitt livet, så har jag realiserat min dröm, härligt!

Var och hälsade på hemma hos min kollega Roberto, han har en liten men kraftig och stark hund som heter Dylan, gissa vad Roberto har för skivor hemma hos sig. Dylan sjöng dock inte så värst mycket, han skällde mest på skära elefanter i trädgården.

2007-02-02

Hej,

Veckans andra reknings-tur gick av stapeln idag; idag så gällde det att hitta vandringsvägar mellan Panzano och Greve in Chianti. En relativt lätt vandring, då man börjar högt uppe i Panzano, och sedan har i princip bara nedför och sedan vandring på plana marken in till Greve. En vacker vandring mellan Panzano och Greve, särskilt om man är vinintresserad, då man i princip hela tiden rör sig mellan vingårdar, vinrankor och olivträd. Så här års har det en viss karg skönhet, men i april-maj så lär det bli en sagolik vandring att göra. Vandringarna görs lämpligen under våren eller hösten, under sommaren så är det alldeles för varmt att göra dessa vandringar.

Jag fick en lång trevlig pratstund med Iréne, jag gjorde klassiska svenska våfflor åt oss, och sedan delade vi på en flaska vin, mycket trevligt. Hon har många goda tankar, och är lite i valet och kvalet om hon ska vara kvar i Italien eller åka hem till Peru. Hon har sin pappa och de flesta av sina syskon här i Florens, men sin mamma och en av systrarna är kvar i Peru, så lite splittrad känsla blir nog allt. Men var och en måste leva efter sitt eget hjärta.

2007-02-01

Hej,

Jag och Dominick hade ett lunch-möte med vår cykelleverantör Florence By Bike. Vi behövde gå igenom hur vi ska samarbeta under året, inte bara i ekonomiska termer, men också lite frågor som vem gör vad, när och hur t ex. Det blev en härlig blandning av italiensk, amerikansk och svensk management-stil runt matbordet. Amerikanen driver på och vill ha underskrivet avtal på momangen, italienaren vill diskutera under 2-3 till innan någonting bestäms, svensken lyssar noga, säger sin åsikt under medlande former och vill ha konsensus, vilken show!

Dagens språklektion i italiensk grammatik blev inställd idag, så vi fick köra "data-kunskap" istället. Dvs 3 timmars surf på internet, e-mail och chatting. Bra på sitt sätt, man fick en hel del jobb gjort med Go!Tours istället.

Idag så skrev jag brev hem till mamma, det är inte så ofta som jag gör det, men nu så gjorde jag det, och det kändes bra. Det tog en del tid och kraft, men det var det värt. Man får tid att tänka efter, formulera sig väl, och komma på saker som man kanske inte skulle ha kommit på som under en vanlig konversation per telefon.

2007-01-31

Hej,

Det blev både middag och lunch hos Elisabetta på Villa di Riboia. Först så hade vi lunch hos hennes föräldrar, tillsammans med hennes lille son Tommaso. Man blev rikligt betraktad på denna lunch, gott! Därefter så jobbade Elisabetta och jag på några shoppingtursförslag som vi ska erbjuda våra kunder i år. Det här är ett yrke jag inte visste fanns: Shopping-specialist, en shopping-guide som hjälper kunder att köpa god kvalitet till bra priser, i trevliga och service-fyllda miljöer.

Det blev också middag på samma ställe, då kom en av Elisabettas väninnor på besök, hon är från England och jobbar på Guccis kontor i Florens. Vad tror ni hon hade för handväska med sig? Diskussionen pendlade ideligen mellan italienska och engelska, nästan så man blev yr i huvudet. Sedan så fick man skjuts av henne hem på kvällen, trevligt!

2007-01-30

Hej,

Jag tog min MTB och cyklade från Florens till Mercatale Val di Pesa, där jag började min rekning av en ny vandringsled ner till Greve In Chianti, mycket sevärd med magnifika panorama, borgar, vingårdar och annat vackert att titta på, rekommenderas!

Jobbade en hel del med att få klart våra turbeskrivningar för några av våra nya cykelturer den här säsongen. Det blir en blandning av gammalt och nytt kan man säga, turer som jag har gjort tidigare säsonger, blandat med lite nya impulser och idéer.

Det blev middag hos familjen Hamrin, alltid lika trevligt. De har blivit som en andra familj för mig. Mariannes kokkonst står sig högt, och man går aldrig hungrig eller törstig därifrån. Sedan så tog man bussen hem, lycklig och nöjd.

2007-01-29

Hej,

Idag blev det bara en halv lektion i Italienskt medborgarskap (idag politiskt statsskick),  sedan så fick jag älga iväg till vårt kontor där Colette skulle skriva på sitt kontrakt. Colette är från Sydafrika, men bor och studerar italienska här i Florens. Hon skall vara vår adm assistent och sköta kunders bokningar av resor, hotell m m. Det firades med en drink på ett av stadens utecaféer.

Kvällen bedrog sig i Prato, där min andra lektion i vin- och  matkunskap gick av stapeln. Huvudläraren hade brutit benet när han hade åkt slalom med sin son, vilket lade  viss sordi på stämningen den dagen. Jag hade turen att få skjuts hem av en av kurskamraterna, han skulle hämta sin flickvän och dra iväg på ett öl-hak efteråt, jag kände mig mest mogen för sängen.