2009-10-29

It became another sunny day in Florence, and today I had a lovely mother and her daughter on my tour up to Impruneta and Villa Riboia. Of course we had a wonderful lunch, and topped our tour with ice-cream party in Impruneta, the town famous for it's pottery. The two lovely women came from Windsor (no, not from the castle :-))

Det blev en trevlig dag med en vacker mor och dotter på dagens cykeltur upp till Impruneta och Villa di Riboia. De var utmärkta cyklister båda två, så jag kunde mera koncentrera mig på att berätta saker och ting om de platser vi passerade, ta lite foton och se till att de trivdes så gott som möjligt.

Jag håller också på att dra i trådarna för att få några företag med svensk anknytning här i Florens tillsammans med kyrkor tillgängliga för en kyrkokör som ska komma hit i början av december och uppträda. Det är
Oscar Fredriks kyrka i Göteborg som på mitt initiativ kommer hit och ska sjunga för Florens-borna.

2009-10-28

Today was a special day, first I went to the funeral for my friend Angelo who past away way to early (cancer). He was driving some of my bike tour guests around in Tuscany.

Second I had a visit from my Mexican friend Carolina, she was here for some meetings and enjoying the wine, food and shopping.

Det blev en lång och minnesvärd dag i Florens idag. Först så var jag på min vän Angelos begravning, han gick bort alldeles för tidigt, i cancer, och vi var många där som samlades i kyrkan. Ett tillfälla till att stanna upp lite grand i livet och fundera över saker och ting.

På eftermiddagen så träffade jag min mexikanska väninna Carolina som var här för några affärsmöten, och för att njuta av mat, vin och shopping. Vi hamnade på Sei di Vino.

Kvällen tillbringades i en kyrka dels för att lyssna på Händel- och Vivaldi-konserten, men också för att hitta kyrkor för den Göteborgs kören från Oscar Fredriks kyrka.

2009-10-27

I met two wonderful Canadian sister at Florence By Bike and followed them out of town, then they continued to Radda in Chianti, a nice ride about almost 40 miles, not bad in this nice weather.

Jag hade alldeles för mycket kläder på mig denna underbara oktoberdag, så det blev rena strip-teasen när jag skulle vara tillfällig guide åt två trevliga systrar från Ontario i Kanada. Jag släppte dem vid Galluzzo då de hade köpt en "guide-fri" cykeltur, så jag fick mig sedan en skön tur på egen hand mitt i mitt vackra Chianti (Passo di Panca).

2009-10-26

Never to late to have an Italian ice-cream right? Today I got a marvellous ice-cream in Chiesanuova, wonderful! The legs were a little bit stiff today, after the almost 90 mile ride yesterday.

Ett strålande drygt 20-gradigt väder gjorde cykeldagen till ett underbart äventyr, även om det var lite spännande att ha med en 10-åring i gruppen. Att cykla gick väl an för honom, men när han skulle på och av cykeln....

En av mina förar-kollegor gick bort i cancer i dag, så det känns lite tungt just nu, men livet måste ändå gå vidare.

2009-10-25

Inga anmälda till dagens guidade cykeltur, så det blev till att hoja med cykelklubben istället. Vi deltog i ett motionslopp för välgörenhet, där anmälningsavgifterna gick till ett barnsjukhus. Det sparkade på och hann bli 13 mil innan jag var hemma, det kändes nästan som brittsommar med 20 grader varmt och strålande sol!

Senare på dagen när jag tog mig en tur på egen hand så passerad jag ett par (Marcello och Barbara) som skulle cykla från Florens till Tibet.... de räknade med att turen skulle ta ett år ungefär, vilken resa! Kika mer på

2009-10-24

Startade med regnet lite hängande i luften, men sedan så kom den här riktigt fina höstdagen som man bara kan finna här i Chianti. Idag så hade jag en liten grupp på tre cyklister, och vi kunde på flera håll iaktta skördearbetet av oliver. Druvorna är nu helt färdigskördade. Vinprovning? Jajamensan!

Ikväll blir det pizza-party med Mattias, Mamma Solveig och några till, och då blir det förstås öl :-)

2009-10-23

En regnig fredag som gav möjligheten till att göra allt det här "trökiga" administrationsjobbet som jag alltid lyckas skjuta på när det är vackert väder.

Denna kväll så tog jag med mig Mattias och hans vänner till Trattorian La Casalinga i närheten av kyrkan Santo Spirito här i Florens, där finns det klassiskt toskanskt käk till en rimlig penning. Vinlistan kanske inte är så lång, men det finns ju andra ställen för detta.

2009-10-22

Torsdag med uppdraget att erbjuda Mattias följe en "fysiskt aktiv resa" i Chianti. Pga det knepiga vädret så tog vi bussen ut till Greve beslutade oss för att vandra därifrån upp till mysiga restaurangen på vingården Montagliari. Sedan så blev vi så mätta och trötta att vi drog med bussen tillbaka till Florens, ganska belåtna med dagen.

2009-10-21

Dagens guide-uppdrag blev att "ledsaga" sju familjemedlemmar från Dallas, som skulle ha sig en cykeltur i Chianti. Vi startade vid slottet Brolio efter att ha fått oss provat lite olivolja. Målet var Siena och den alltid lika trevliga restaurangen Il Capitano.

På kvällen blev det en trevlig middag på La Spada tillsammans med Mattias, hans mamma Solveig och två kompisar till Mattias, vi åt och drack så det stod härliga till.

2009-10-20

En underbar cykeltur till San Casciano med en familj från Hawaii, som lovade mig att försöka skaffa ett jobb åt mig på Hawaii, det vore en kul upplevelse!

2009-10-19

Vid cykelbutiken så träffade jag mor och son (från New York) som skulle cykla tillsammans i Chianti i fem dagar, det torde bli en kul och givande upplevelse för dem. Jag följde dem upp till Piazzale Michelangelo och lät dem sedan läsa karta och väginstruktioner på egen hand  som det var tänkt.

Mother and son on bike in Tuscany for five days, quite cute isn't it?

För att få lite fler km så bytte jag cykel och tog racern ut på en 6-milarunda, med en rejäl klättring upp till San Donato in Collina.

2009-10-18

En norsk vän kom på besök till Toskana, och vi tillbringade en trevlig eftermiddag i Puccinis Lucca, där man i dessa dagar arrangerar en Puccini-festival, för att inte tala om den spännande Spel- och Serietidningsmässan "Lucca Comic & Games" staden också arrangerar i hertigpalatset "Palazzo Ducale".

Håller på att ta mig igenom boken "Luftslottet som sprängdes", en mycket spännande och intrikat bok av Stieg Larsson.

2009-10-17

Jobb igen, nu upp till San Casciano och besök på Fattoria Le Corti, där familjen Corsini har en riktigt god Chianti Classico Riserva som heter Don Tommaso.

2009-10-16

På jobb igen, nu med Florence By Bike, en liten trevlig tremilatur upp till Impruneta, med lunch på vacker vingård, vart annars?

Middagen med Lucy och hennes familj från Texas blev en riktig god upplevelse!

2009-10-15

En 14-milatur är inte en tur man gör var dag, men idag så for jag och Barbara till vinslottet Brolio från Florens och hem igen, den turen tog hela dagen, men det var det värt.

2009-10-14

Man kan ju inte sitta och nöta byxbak hela dagen, så en eftermiddagstur blev det allt, med obbligatoriskt fikabesök i Greve in Chianti.

Middag med Mats-Olov, Ola och Ulrika i Florens, det blev gott och trevligt.

2009-10-13

En trevlig dag hemma i Florens igen! Nu så hade min gamla kollega från Volvo-tiden Mats-Olov kommit på besök i staden, så det blev både besök på konstskola och intag av typisk pizza på Semolina, i närheten av Sant Ambrogio-marknaden.

Det blev också tillfälle till att sträcka ut på benen på hojen, efter att i fem dar ha suttit i buss på mat- och vinresor, båda aktiviteterna har sina fördelar... Jag håller på att gå igenom våra självguidande cykelturer, så jag "provkör" våra vägbeskrivningar genom Chianti, för att se om några nya skyltar eller rent av vägar har byggts upp/tagits bort.

2009-10-12

Det blev en strålande dag i Lombardiet och Veneto-regionerna i norra Italien. Jag hämtade upp nio trevliga damer och tog med dem på en vinprovardag i detta vackra solsken. Det började sig med en "Champagne-frukost" i Franciacorta-distriktet, som gör skumpa enligt samma regler som Champagne-tillverkarna (metodo classico).

Lunchen tillbringades nere vid hamnen i Peschiera della Garda, som namnet avslöjar så ligger staden vid stranden av Garda-sjön, så det blev en vacker inramning till den goda lunch vi hade, som gick i sjöns tecken, med spaghetti och musslor, och aborre-liknande fisk från Garda-sjön som huvudrätt.

Är man i norra Italien och tycker om vin så kan man ju förstås inte missa Valpolicella och Amarone-vinerna norr om Verona. Vi stannade hos en relativt nystartad tillverkare och gick igenom hela hennes produktsortiment......., så sex viner och två timmar senare så rullade vi glada i hågen ifrån Valentina Cubi och hennes trevliga vinkällare.

2009-10-11

Det svänger fort ibland, först lämna folk på flygplatsen i Pisa, sedan dra upp till Bergamo för att möta en ny grupp som ska prova norditalienska viner. Skål!

2009-10-10

Florens är alltid värt ett besök, och att komma dit efter att ha varit ett par dagar i Chianti är alltid en omskakande upplevelse. Vinprovning på Enoteca Pontevecchio är alltid en höjdare! För att inte tala om middag på La Spada.

2009-10-09

Det anrika vinslottet Castello di Brolio är alltid värt ett besök, likaså keramiktillverkaren Rampini strax utanför Radda. Bo gör man gärna på Palazzo Squarcialupi i Castellina.

2009-10-08

Första dagen på vår mat- och vinprovarrunda i Chianti, vi besökte den svenska vingården Il Terreno och gjorde Villa Vignamaggio den äran med ett besök.

2009-10-07

Efter en heldags vandring igår, så var det ganska så skönt att sätta sig på cykeln igen och ta sig till den vackra orten San Casciano igen, ett par mil söder om Florens. Vi besökte Fattoria Le Corti, som ägs av Corsini-familjen, en familj som har kungablod i ådrorna, och inte ett så dåligt vin heller.

Vädret? Strålande sol såklart!

2009-10-06

Det blev en underbar vandring mellan Greve-Panzano- och Greve igen, i mestadels gassande sol, några enstaka moln vid lunchen som vi åt ute vid vingården Montagliari, helt enkelt Chianti när det är som bäst!

2009-10-05

Det blev en dag i solens tecken, 28 grader varmt och en underhållande cykeltur ner till Chianti. Det finns ett trevlig "bergspass" som heter Passo Sugame, på 513 möh, och för att ta sig dit så måste man åka på slingriga lågtrafikerade vägar, genom gamla byar och gårdar, med storslagna vyer. Den 5 km långa nerförsbacken till Greve in Chianti är en höjdare, man sitter bara och ler hela tiden, och försöker bromsa så lite som möjligt...

Lucy från Texas är tillbaka i Florens, alltid lika trevligt, och cykla kan hon.

2009-10-04

En lika soligt strålande dag idag också denna söndag, så idag drog vi till San Andrea in Percussina för att titta på Machiavellis gamla hus, som idag är omgjort till museum, och Chianti-organisationen har sitt säte här. Det finns också ett trevligt pensionat här som heter "La Fonte del Machiavelli". Goda viner gör man också här, Cantina Machiavelli.

Machiavelli skrev i början av 1500-talet sin bok "Il Principe" (Prinsen), som gav goda råd till dåtidens makthavare hur de skulle agera i taktiska politiska spörsmål (läs politiska överenskommelser, intriger och även förrädere - "när ändamålet helgar medlen", ett ordspråk som kommer ur denna bok).

2009-10-03

Det blev en vacker cykeltur med 4 personer nedåt Chianti idag, och vi stannade givetvis och provsmakade de skördemogna vindruvorna, riktigt söta och goda. Någon modig i gruppen provade även några oliver, men de är lite sura om man säger så :-(

Lunchen intog vi på Fattoria
Le Corte, som ägs av familjen Corsini, en adlig, rentav kunglig släkt. Villan är ett riktigt palats, med två vackra torn som sticker upp. Här anordnas många bröllop och i maj så har de en stor vinprovarfest.

På kvällen så blev det middag hos Hamrins, alltid lika gott att få ta del av Mariannes kok-konst. Lite vin fick man ju köpa med sig, det blev en trevlig smakrik Chardonnay.

2009-10-02

Var på ett trevligt cykelseminarium på stadshuset här i Florens nu på morgonen. Det hade ungefär rubriken "Giro d'Italia i våra hjärtan", och beskrev i stora drag cyklismens födelse och utveckling i Italien.

2009-10-01

Ooops, oktober alla redan?

Det blev lunch med en god vän som kunde berätta att hon hade varit på Capri och hälsat på sina avlägsna släktingar där, det hade varit långa middagar och sena fester, någon dag på stranden tror jag också det blev.

Det blev i alla fall en 8-milare nedåt Greve och Panzano in Chianti, innan regnet och mörkret kom. Jag håller på att gå igenom våra gamla färdbeskrivningar för cykelturer där gruppen cyklar utan guide, och ibland så skyltar italienska vägverket om, eller bygger t o m om vägen.....

Down in Chianti I could see lot's of harvesting activities, so the Sangiovese grapes will hopefully all come in to the wine cellars before the rain comes. The farmers say the quality is better than in many years, and the quantity isn't bad neither.

2009-09-30

Äntligen skördardags av vindruvor för mig, det kändes skönt att återvända till Luciano och hans vingård i Mercatale för att delta i en de sista dagarnas vindruvsskörd. Det har varit ett bra år i år, med god kvalitet och kvantitet, bättre än förra året!'

Men det känns i ryggen när man inte är van, oj oj!

Vi hade kanonväder hela dagen, och satt ute under ett träd för lunch, det var mysigt.

2009-09-29

Föredraget gick kanon, de danska turistbyråcheferna var mycket nöjda med min beskrivning av Toskana, och de skänkte mig en flaska dansk snaps (!) som gåva, inte illa va?

På eftermiddagen så cyklade jag ner till Panzano och rekade lite nya vandringsstigar för en amerikansk grupp jag ska ha i oktober.

Man somnade ovaggad idag kan jag säga.