2008-06-27

Hej,

Det blev en lång och fin klättring upp till nationalparken Vallombrosa denna morgon, Lorenzo och jag gav oss iväg tidigt för att undvika den värsta hettan. Toppen på Vallombrosa ligger på ganska exakt 1000 möh, och har ett klimat och en natur ganska lik mellansvensk granskog i fjällmiljö, det kändes riktigt behagligt när man kom upp dit. Vallombrosa har varit nationalpark sedan 1973.

Det blev nästan 10 mil med den schyssta klättringen upp till 1000 möh från kanske100 möh.

Vallombrosa har t o m en slalombacke att erbjuda... men det snöar så sällan numera, så den är mer som kuriosa för vandrare och MTB-cyklister som dundrar förbi. Vill man stanna och äta eller övernatta så finns det gott med alternativ här uppe i Vallombrosa, det finns också en kyrka (1000-talet), ett
konvent som också har ett museum med "heliga ting". Munkklostret med de benediktinska munkarna "Vallombrosiani" har varit verksamt i många hundra år (sedan år 1015). Under medeltiden så gjorde många människor pilgrimsvandringar hit.

Vallombrosa munkkloster

Behöver jag nämna att nerförsbacken från Vallombrosa var lååååång, bedårande vacker, kurvig och mycket angenäm upplevelse. Hmm, låter nästan som någonting annat.....

En av fördelarna med att cykla i Toskana är att det finns små vattenkranar i nästan varje by man passerar, och de är en gudagåva när man åker runt så här, man klarar sig oftast med bara en flaska, som man med jämna mellanrum stannar och fyller på i den by man råkar passera just då. Om man kan språket så är det bara att fråga om man inte vet själv, annars så brukar de oftast vara i centrum av byn, ofta i anslutning till torget, eller ibland lekparker.

2008-06-25

Hej,

Jag hade den äran att få göra ett spinning-pass med två söta trevliga italienskor från Kalabrien, som bor här i Florens sedan många år tillbaka (trodde väl aldrig att jag efter tio säsonger som tävlingscyklist skulle hitta tillbaka till denna typ av träningslokal, men kvinnans makt är stor, och tur är väl det).

2008-06-24

Hej,

Det blev en dag liknande den som igår (men utan fest dock), däremot så jag ett fantastiskt fyrverkeri över broarna i Florens, det var ju San Giovannis dag i dag, och alla i Italien var lediga (förmodligen ute på stränderna och trängdes).

2008-06-23

Hej,

Måndagsmorgon med distribution av broschyrer och kontorsmöte med Colette och Dominick för att bestämma kommande veckors cykelturer. På kvällen så blev det fest hos Elena, hon hade en mycket trevlig våning på 5:e plan i närheten av Porta Romana, stiligt värre!

2008-06-22

Hej,

Söndagen blev en ny varm dag med inspektion av huset i Dudda, borde kanske ha vilat egentligen, men det var så roligt att cykla med FBB-teamet att jag per cykel tog mig till Dudda för att återigen kika på det vackra huset Le Capanne. Ett eldorado för en Chianti-tok som mig :-)

Några bilder...

Poolen vid vinrankorna  Ett dopp kanske?           Köket och ingången

Vardagsrummet               Ett av sovrummen...

2008-06-21

Hej,

Lördag och ledig från allt vad cykelgrupper heter, så nu kunde jag på egen cykla till Castellina och bara tänka på mig själv hela vägen. Det blev drygt 10 mil och hygglig solbränna. Hade tänkt vara ledig från allt vad cykel heter denna dag, men jag var tvungen att ta mig tillbaka till Castellina från Florens för att betala en lunch som kreditkortet inte klarade (elektronikens under) med vanligt cash...

Och närmare 11 mil blev det denna dag, nu är man i form nästan som i fornstora dagar

Senare på kvällen så var jag energisk nog att cykla runt till en del olika hotel i stan och dela ut broschyrer för min gode vän Per och hans
Per's Bike Rides. Så det "är bar å åk"!

2008-06-20

Hej,

Det är alltid tufft att skiljas åt när man har varit tillsammans med en grupp så här i nästan en vecka, god vänskap uppstår och mejladresser och tel-nr utväxlas. Under dessa dagar så hade vi bott på
Hotel Garden, ett trevligt 4-stjärnigt hotell strax utanför Siena centrum, med swimmingpool och bra platser för cyklarna.

De fyras gäng, chauffören Roberto och lilla jag

Gruppen splittrades i Siena till olika flygplatser, och själv så roade jag mig med att cykla hem till Florens från Siena, en vacker och rolig berg- och dalbana :-)

Circus 75 km blev det den dagen skulle jag tro, Siena-Florens

2008-06-19

Hej,

Den avslutande cyklingsdagen för denna veckan bjöd på ett vackert besök i Monteriggioni, en lång, mjuk och fin klättring till Castellina in Chianti (med pic-nic lunch i parken), en hejdundrande nerförsåkning till Monteriggioni igen, innan vi tog oss hem till Siena igen.

Jag och Ed har just tagit oss uppför backen till den muromgärdade byn Monteriggioni

2008-06-18

Hej,

Samma fyras gäng bjöds denna dag på en rejäl cykeltur, Ed och jag gjorde närmare 9 mil idag på våra racerhojar, de andra som hade sina hybridcyklar nöjde sig med 6 mil, och det var inte platt precis... (Siena-Rapolano Terme-Arbia-Siena).

2008-06-17

Hej,

Cyklade Radda in Chianti - Siena med de 4 gäng, och  vinprovning förstås i Fonterutoli. Vad vore livet ut vin, toskansk mat och cykling i Chiantis vackra omgivningar?

Paus i den lilla staden Rapolano Terme, som mycket riktigt har varma källor att bada i

Ibland blir törsten bara för stor (Leonardo från Venezuela)

2008-06-16

Hej,

Roberto och jag dundrade iväg med Mercedes-minibussen Florens ner till Radda, för idag så stod det på programmet att cykla med "de 4's gäng" från Radda till kermikverkstan Rampini till att börja med. Av någon lustig anledning så hade de skickat alla keramikarbetare på semester... så det blev bara till att knalla runt i butiken och få se deras sortiment (den låga dollaren ställer till med mycket).

I väntan på den stundande vinprovning (slottet Brolio)

Därefter så köpte vi pic-nic mat i San Regolo för att kunna picnic-lunch på höjden ovanför Lecchi, och sedan tidig hemkomst tillbaka till Radda. Gissa vem som sedan fick lust att cykla hela vägen tillbaka till Florens sedan? :-)

Leder vinprovning på slottet Brolio den 16 juni 2008
Lycklig vinprovningsledare på slottet Brolio mellan Radda och Siena i Chanti-regionen

Väl hemkommen så cyklade jag över med lite bilder till Colette (Best Tuscan Tours sekreterare) från hennes första cykeltur med sitt eget företag (efter ett års "tjat" från min sida). Hon var väldigt nöjd med denna premiärtur, så nu blir det nog åka av på allvar.

2008-06-15

Hej,

Det blev biltransport ut ur Florens för att starta cykelturen i Impruneta (skönt att slippa bilkaoset i Florens). Vi fick en trevlig tur genom det böljande landskapet i Chianti, och stannade för lunch på vingården Montagliari, ligger mellan Greve och Panzano på Via Chiantigiana som går mellan Florens och Siena.

Jag förklarar hur destilleringsprocessen går till för att göra grappa

Med regnmolnen hängandes över oss så nådde vi hotellet San Niccolo i Radda, ligger som ett örnnäste i landskapet.

2008-06-14

Hej,

Vi cyklade från Castellina till Monteriggioni, och stannade slutligen i Abbadia Isola, där jag och även chauffören Leonardo fick den äran att luncha tillsammans med paret som var ute på smekmånad. Restaurangen var av god kvalitet, så maten och vinerna gick säkert på 250 per person (Euro...), och gott var det! :-)

Återkommer med vad restaurangen heter om någon är intresserad.

2008-06-13

Fredag den 13, huga...

2008-06-12

Hej,

Det blev en kombinerad cykel- och husinspektionstur på förmiddagen, huskomplexet Le Capanne i Dudda behövde sig en visit på insidan, så sagt och gjort, jag stack iväg på racern från Florens över Strada, Cintoia, La Panca och Dudda för att ta mig en närmare titt på drömhuse. De höll just på att montera köket i den lägenheten som jag är mest intresserad av. Det är nu sådana här konstiga tankar kommer, - ska jag ta mig till banken tro?

Och jag som är så svag för stenfasader och öppna spisar...

Det är väldigt stränga restriktiva regler på nybygge i Chianti-området, så det mesta som finns att tillgå är existerande, ofta nyrenoverade hus, i lantgårdsstil. Det är stort att de vill bevara Chianti som det en gång var, det har gjort Chianti till en av de största turistattraktionerna, med sin vackra luftiga lantgårdsbebyggelse, och inte har den sönderexploaterade terrängen man kan finna längs den spanska kusten t ex.

Eftermiddagen blev mest till att nöta byxbak på kontoret, och gå igenom  kommande veckas cykeltur (Ferrari-turen blev dessvärre inställd). Våra kontorskamrater LimoInFlorence har bytt sekreterare, Elena har kommit tillbaka efter Michelle, men kan inte neka till att jag saknar Michelle, det var mer go i henne (för mycket egna idéer skulle jag tro).

På kvällen så såg jag tillsammans med Giuseppe och Marta värdlandet Österrike knipa en poäng i slutminuten mot det storspelande Polen, och jag som höll på Polen :-(

2008-06-11

Hej,

Vår trädgårdsmästare kom förbi på morgonen och gjorde vår innergård osäker för någon timma, men mycket vackert blev det efteråt, så nu kan man se alla vackra rosenbuskar igen :-)

Det blev mest att nöta byxbaken på kontoret idag, men var också en sväng förbi Florence By Bike för att diskutera kommande dagsturer på cykel jag skulle göra för dem, också för att byta ut några cykeltröjor till en större storlek för Michael och hans fru innan de flyger tidigt nästa morgon tillbaka till Florida.

Någon som vill åka Ferrari för en dag? Jag håller just nu på att lägga sista handen vid en offert till en kund som vill överraska sin man på deras Toskana-resa med en dagstur i en Ferrari 430 Spider..., var hittar man sådana fruar?

Drömmen om ett hus i Chianti håller jag fortfarande vid liv, så på eftermiddagen så åkte till en husmäklare i Galluzzo som hade ett vackert huskomplex man kunde köpa/hyra delar av, kika på

2008-06-10

Hej,

Roberto och jag möttes upp i denna arla morgonstund för att ta oss från Florens till Radda in Chianti där vi skulle möta paret från Florida. Michael och jag skulle cykla medans hans fru skulle åka med i följebilen och ta kort på oss medans vi åkte, sen så åkte de i förväg för att göra shopping i Castellina. Fast Michael jag och var snabbare än dem dit :-)

Dagens tur med Michael gick från Radda till Siena, ca 40 km

Efter fikastunden i Castellina så åkte vi till vingården Rocca delle Macie och lät dem få prova på några olika typiska viner från trakten, en ung Chianti Classico, en något äldre Chianti Classico Riserva, en Super Tuscan (med mindre andel San Giovese, och resten Cabernet Sauvigno) och en ny intressant skapelse med hälften San Giovese och hälften Merlot.

Lunchen blev i Monteriggioni, den befästa lilla byn på höjden strax sydväst om Castellina, ser ut som hämtat direkt ur en tidsmaskin från medeltiden, det mesta är intakt.

Det var så gott väder denna dag så jag bad Roberto släppa av mig i Monteriggioni för att cykla hem till Florens, en mycket vacker sträckning (60 km) genom fagra Chianti:

Monteriggioni - Florens

Men de vackra vyerna fick man betala med stigningarna innan Tavarnell Val di Pesa och San Casciano Val di Pesa, men slutsumman blev en mycket trevlig cykeldag i all sin soliga glans.

Och Sverige vann öppningsmatchen mot Grekland i fotbolls-EM, skönt! (Såg den hos Per och Melissa, som dagen till ära hade skrudat sig i den svenska fotbollströjan!)

2008-06-09

Hej,

Mellan regnskurarna så for jag mest runt på stan i Florens för att göra olika ärenden, det är väl inte utan att man väntar sig Noaks Ark anlända snart...

Min kära bror är detta år ute i god tid med förberedelserna för midsommarfirandet, ringde idag för att rådfråga om vilket vin han skulle ha till jordgubbarna, och något vitt bubbelvatten från trakterna i Valdobbiadene lär det nog bli i år.

Jag och Colette hade en mycket trevlig middag på
La Spada tillsammans med två av våra kunder som kommer ifrån Colorado. De skulle imorgon iväg på ett par dagars vandring i Cinque Terre, så jag lämnade över några kartor och goda råd till dem. När de kommer tillbaka till Florens så ger vi oss ut på en veckas rundtur i Chianti, det lär väl bli en och annan vinprovning längs vägen också. Det är andra som har hittat till La Spada, kommentarer att läsa.

Och Italien åkte dit med 3-0 mot Holland, inte lätt att vara italienare idag inte. Min holländske vän och kanottränare i Florens, Didi, han kan gå med högt huvud idag, vilket inte är så svårt då han har längden inne.

Så nu håller vi tummarna för Sverige kommande kväll!!

2008-06-08

Hej,

Uppe med tuppen och iväg på cykeln halv åtta för att möte Florence By Bike-gänget vid bron i Tavarnuzze, det såg ut att kunna bli en fin cykeldag i mitt kära Chianti.

Så här lycklig kan man vara efter att ha klättrat upp till Panzano in Chianti nerifrån Greve in Chianti:

Ciao!

Sedan så blev det den klassiska triangeln Panzano-Castellina-Radda-Panzano, en mycket omväxlande och underhållande runda, som har det mesta en rejäl cykeltur behöver, slät mark, kuperad terräng och ett par rejäla backar på 3-4 km. Hem kom man efter att ha kört en 10-11 mil, och det behövdes en rejäl eftermiddagslur efter detta.

Det var också dags att betala hyran, så iväg på cykeln (igen!) och hälsa på Gaetanos familj, som bjöd på lemonad och en mycket trevlig diskussion om allt mellan himmel och jord. Mycket prat om Sverige och Italien blev det så klart också.

Vi kan väl glömma att jag mötte Noaks Ark på hemvägen....

Köpte också sportdryck, frukt, nötblandningar och "Power Bars" för våra cykelturister i nästa vecka, de brukar äta och dricka så att det står härliga till, det är väl ett tecken på att de trivs? :-)

2008-06-07

Så här såg det ut när Fotbolls-EM började på Viale Aleardi i Florens:

Någon som ser laguppställningen härifrån?

Någon som firade den tjeckiska segern från öppningsmatchen mot Schweiz? Jag, Marta och Celinne

Det blev en trevlig fotbollskväll med modell knytkalas för alla.

2008-06-06

Hej,

Sveriges nationaldag och allting (Evelinas födelsdag inte minst!). Jag ringde hem till henne och fick ett långt samtal om hur bra hennes födelsedag hade börjat, och om alla människor som skulle komma dit, och morgondagens födelsedagskalas. Hipp Hipp - Hurra, Hurra, Hurra, Hurra!

2008-06-05

Hej,

Det blev en ganska så lugn dag, det började med en sväng förbi Alfa-meken för att språka om ABS-systemet, och lite prat om Mille Miglia förstås. Han är stor fantast av Historisk Racing, det ser man om inte annat när man kliver in i hans verkstad och ser alla 60-70-80-talsmodeller av olika Alfor som står där och blänker, med störtbågar inuti och nummerlappar klara på dörrisidorna. Mille Miglia passerar för övrigt alltid Florens den andra helgen i maj, motorfest värre, då man under ett par timmars tid kan se allehanda sportbilar från första hälften av 1900-talet passera förbi stadshuset Palazzo Vecchio, en syn för gudar (åtminstone motorintresserade sådana). Den toskanska solen är stark, så torkarbladen på Alfan behövdes köpas helt nya, de var helt uttorkade.

Tillbringade resten av förmiddagen i vårt lilla krypin till kontor, och Colette och jag fick ordning på det mesta för helgens och nästa veckas cykelturer, men det är som vanligt 1000-tals detaljer att fixa så här i sluttampen. Dominick kom också in på eftermiddagen för att stämma av så att allt var i sin ordning, sedan så försvann han in i Wall-Street-dimmorna den gamla optionsmäklarräven :-)

Lunchade hemma med Morten, vårt norska bidrag till vårt boende på Viale Aleardi, en trevlig prick som kommer att göra sig mycket bra här.

För att fira arbetsdagens slut och värma upp oss inför filmen Indiana Jones III ("kristallskallen") så gick Colette och jag och tog oss varsin Prosecco innan bion, det gjorde gott. Väl på biografen Odeon så mötte Nina, Elena, Michelle, hennes barn och en vän upp, så det blev ett gott gäng som kunde glädja sig åt denna roliga, nostalgiska och flashbacksfyllda filmrulle. 4 cyklar av 5 får den av mig!

Fick till ett virtuellt möte med min gamla kollega Peter Katzin, men ljudet fungerade sisådär AOL's messenger tyckte att det var svårt att hitta mitt ljudkort, vilket Skype, Yahoo's eller Microsofts grejor inte har ....

Sen middag och så i säng, så var denna dagen gjord, ciao!

2008-06-04

Hej,

Hojade förbi Alfa-meken på morgonen för att språkas vid och höra när han kunde ta sig an min Alfa 75 för reparation av ABS-bromsarna. Det berodde lite på när Bosch kunde leverera delarna svarade han bland annat, det var inget han hade i lager precis. Och reparationen lär inte bli billig heller tyckte jag mig märka på hans sätt att prata, särskilt när det börjar pratas om givarfel och felsökningsmetodik.... ojoj. Men vad gör man inte för en blivande entusiastbil som har gått drygt 8000 mil under dessa snart 18 år.

75:an i väntan på ny ABS-utrustning för bromsarna, på vingården Saione
Alfa 75:an i väntan på ny ABS

Bokade välkomstmiddag på för vår nästa grupp cykelturister, en midddag som kommer att intas på Il Ristoro, som ligger vägg i vägg med
Florence By Bike, där vi dagen efter ska hämta ut cyklarna och dundra iväg söderut ner mot Chianti (Strada, Greve, Panzano, Radda, Castellina, Siena...).

Cyklade hem för att ta lunch i hemmets lugna vrå, skönt att komma bort lite från kontorsstöket. Hemma så fanns Morten, vår nya norske inneboende som ska bo här en månad och studera italienska en månad på min gamla språksskola Europass. Det var visst snart sex år sedan man själv gick där nu, tiden går.... och vilka spår den kursen satte minsann. Efter vissa funderingar så bytte man land, språk, bransch och allehanda vanor. Det blev en helt avgörande månad den i september 2002. En kurs jag starkt rekommenderar, men ni kommer inte att vara densamma när ni far som när ni kom, så mycket kan jag säga. En månads språkkurs i Florens är så mycke mer än bara att lära sig språket. Av lärarna som var då så är Enzo och Rafaella kvar, förutom Barbara som äger skolan, en mycket omtänksam och trevlig kvinna.

2008-06-03

Hej,

Det blev en ny cykeltur med
FBB upp till trakterna av Impruneta, fast denna gång tog vi lunch på Villa di Riboia, och vi hade dessförinnan stärkt oss med fika på marknaden i Galluzzo. I Galluzzo så kan man också köpa skor, kläder och hemlagad Pecorino-ost om man så vill. Dagens grupp bestod av ett kompisgäng från Ohio, tre trevliga studentskor med stora leenden och vackra ögon. De var ute på en månads rundresa i Europa, och skulle vidare till Rom, Barcellona och Sevilla. Hade jag haft tid så hade jag givetvis bjudit ut dem på middag denna trevliga kväll :-)

De här trevliga gänget bodde på det nyöppnade vandrarhemmet Plus Florence här i Florens, som mer liknar ett hotell än ett vandrarhem, de har all tänkbar service och mycket fräscha lokaler. Sägs dock vara lite underbemannade just nu, men det ska väl rätta till sig med tiden. Vandrarhemmet ligger för övrigt mycket nära cykelbutike FBB på Via San Zanobi, vilket kan vara en fördel om man vill ut och cykla.

Regnet hängde i luften hela dagen, men vi hade sån tur att det mesta av regnet kom under lunch, när vi satt inne i den vackra villan och njöt av den goda maten.

På hemvägen så hade vi en mycket trevlig vinprovning på Enoteca Ponte Vecchio i Florens, ett mysigt ställe i närheten av kyrkan Santa Croce, med kunnig personal (Elenia och Toni), ett kombinerat vin-café o vinbutik som rekommenderas! Toni är utbildad Sommelier, vilket jag kommer att vara snart också, med italienskt diplom.

Försökte få tag i min Alfa-mekaniker för att få boka en tid för reparation av mina ABS-bromsar, men det var inte lätt, antingen så var han ute på uppdrag, eller så var han upptagen med jobb inne på verkstan, så jag terroriserade hans assitent med samtal idag. Men man får väl ta det som ett gott tecke att han är en upptagen man.

Nu håller jag bara tummarna för att Evelinas födelsedagspresent hinner komma fram i tid till hennes födelsedag, som till råga på allt råkar vara hennes födelsedag :-) Vad månde det bliva av henne? Åtminstone 9 år på fredag i alla fall.

2008-06-02

Idag så var det den
Italienska Republikens dag idag, och det var nästan lika lite folk och bilar ute som på julafton, det var med andra ord ganska lätt att ta sig fram på hoj idag.

Det blev en "Chianti-Tour" med Florence By Bike idag, med trevlig lunch och vinprovning på den vackra vingården La Querce, ca 15 km sydost om Florens, i närheten av Impruneta. Jag hade en trevlig grupp på 8 personer, varav en familj, ett par och två väninnor från Kanada (Toronto). På hemvägen så hade vi den äran att träffa på lite regn, men då var det bara att svänga in på ett fik i Certosa strax söder om Florens, där satt vi gott och fikade medans vi väntade ut regnet, och vi vann för en gångs skull :-) Väninnorna från Toronto var väldigt trevliga, men Börje Salming och Mats Sundin kände de inte till ....

Pratade med Lia i cykelbutiken om att arrangera en grillfest med svenska förtecken i vår innergård nu snart här på försommaren, italienarna är såå nyfikna på vad det kommer att bli :-)

Chattade med Nicole i över två timmar, tänk vad tiden flyger ibland.

2008-06-01

Hej,

Det blev fartfylld dag i Chianti med
FBB-teamet, vi var 6 tappra gossar som trampade iväg ner mot Greve in Chianti, där vi mötte en ungdomstävling på cykel mitt i deras start. Det var kul att se, då det var några år sedan man själv höll på som ungdom på hoj. Vi klättrade upp till Panzano och vek sedan av höger mot Mercatale, men vi bestämde oss för att ta höger mot Montefiridolfi för att få en mera spännande nerförslöpa, tillbaka ner mot Greve igen. Det blev sedan ett fasligt jagande tillbaka till Florens igen, och kroppen värkte i varje hörn när man klev in i lägenheten i Florens igen. Dusch, mat och sova middag blev receptet mot den "baksmällan", 77.5 km blev det denna dag:

Åhej vad det gick idag då :-)

Man låg och lyssnade någon timma på musik innan man vaknade till igen, och fick för mig att jag skulle fortsätta läsa i Kurre Hamrins intressanta bok "Udda mål och många finter", som tar upp rätt mycket av hans idrottsliga karriär. Känn extra intressant att läsa boken nu när man har träffat honom ett antal gånger under året.

Brorsan och jag pratade säker i över en timma om allt mellan himmel och jord. Syskon blir att viktigare ju äldre man blir har jag märkt, och på något sätt så påverkar även det geografiska avståndet betydelsen också.

Nu så är det bara drygt en vecka kvar så kommer Nicole hem, och man längtar sååå!

2008-05-31

Hej,

Köpte och skickade iväg en födelsedagspresent åt min äldsta systerdotter, det borde väl hinna fram till den 6 juni eller?

Tog hojen och drog iväg på en lång runda till Empoli, Vinci och San Miniato innan det bar hem till Florens igen. Passade på att hälsa på en god vän som hade köpt hus i San Miniato, ett gult vackert hus väldigt centralt beläget, granne med polisen för övrigt ...

Goa 115 km fick man ihop denna dag, puh!