2008-02-29

Hej,

Det var en lugn dag idag, åt  lunch hemma för att få lite avbrott från kontorsstöket lite extra-km på hojen, då racerhojen har fått vila ett tag.

Våren kommer, dagstemperaturer som pendlar mellan 17 och 19 grader, och en kvinna som skickar fräcka e-mail till en, vad nu det kan betyda....

2008-02-28

Hej,

Gjorde en ny runda med reklambroschyrer för FBB runt Florens alla hotell och språkskolor, många lyser upp och tycker att det är kul att få något att erbjuda sina gäster, några tittar på en som någonting som katten har släpat in...

Eftersom av en lägenhetspolarna Luca alltid åker hem varje fredagsmorgon så hade vi en gemensam middag hela gänget i lägenheten, det blev pratsamt värre, inte alltid som man kan följa med allting som sägs...

2008-02-27

Hej,

En onsdag så här mitt i veckan, med regn och kundoffertskrivande på kontoret. Inga större sensationer, men jag har blivit med vardagscykel igen, den här lär aldrig bli lämnad utanför under natten, som den förra blev (en gång, och det räckte).

2008-02-26

Hej,

Ett Florens fyllt av regn idag, men det finns ju något som heter Gore-Tex! Och ändå så kändes det som att det var vår i luften, konstigt så det kan vara ibland. Men vissa fåglar kvittrar lika mycket när det regnar som när solen skiner (något vi människor kan lära oss av).

I kväll så hade Victoria Silverstedt lättaste klädseln hittills på italienska TV-programmet '
La Ruota della Fortuna', och gav ordet bimbo en mycket förförande inlevelse.

Fiorentina mötte Livorno hemma i ett av årets många Toskana-derbyn, och helikoptrarna svävade över stan länge och väl...., hur det gick? Fiorentina vann med 1-0 (mål av Papa Waigo). Och Inter fick bara oavgjort mot Roma.

2008-02-25

Hej,

Visste ni att den svenska blonda sexbomben Victoria Silverstedt gör succé som TV-hallåa/presentatör för ett frågeprogram här i Italien? Den italienske programledaren har uppenbara koncentrationssvårigheter emellanåt.....

Träffade en tjomme som var passionerad cyklist och ville starta en mountain-bike skola för sådana som han själv, passionerade cyklister som vill lära sig mer om hur man tar sig fram i skogen på bästa sätt på två hjul.

2008-02-24

Hej,

På morgonen så började jag distribuera broschyrer för
FBB till alla hotellen och språkskolorna i stan, många av dem ligger i vackra gamla palats. Jag har gjort den här turen några gånger nu, så man börjar hitta rätt bra i stan, och känna igen några av dem som jobbar på olika skolor och hotell i stan.

Umbrien och Lazio stod på kvällens dagordning för sommelier-kursen, provade viner som Frascati och Montefalco Sagrantino.

2008-02-23

Hej,

Idag var det den stora vinprovar-dagen! Den lilla toskanska bergsbyn Montalcino hade sitt årliga släpp av nya Brunello-viner under manifestationen '
Benvenuto Brunello", där Brunello Montalcino 2003 och Rosso Montalcino 2006 hade sin publika premiär: Gissa en som var lycklig och belåten efter ett antal provade Brunellos och Rossos:

Flina lagom

Kvinnan som tog bilden var där på mässan på filmuppdrag för en vinproducent, och skulle sedan vidare till Florens för att träffa en väninna där. Givetvis fick hon skjuts till Florens. Det visade sig att hon var född i Tyskland, uppvuxen i London, nu boendes i Spanien, och hade morföräldrar från Västerbotten, så fil till frukost tyckte hon om, likaså Västerbottensost!

Tidigare under dagen så hade jag varit och besökt en vingård utanför Montalcino som satsar på helt biologiskt odlat vin, så "grönmärkt Brunello" kommer, var så säkra! San Polino var namnet. Några smakprover från deras vinkällare:

Bakom mig ser ni deras lunchplats med deras fantastiska utsikt i bakgrunden (Monte Amiata):

Under den här lunchen så fick jag årets första solbränna, det kunde jag konstatera när jag kom hem och såg mig i badrumsspegeln (19 grader varmt mitt på dagen idag)  :-)

Men det lockade allt bra mycket att sätta på sig cykelkläderna i morse, då man redan i arla morgonstund såg att det skulle bli gott väder, och den ena klungan cyklister efter den andra rullade ut ur Florens, ivrigt tjattrande och trampande. Mitt cykelgäng från A.S.D FBB Velo Club körde sin första tävling i klubben (korta) historia idag, vet ännu inte hur det gick, men det skriver jag om i morgon.

2008-02-22

Hej,

Till lunchen hade jag och Dominick en intressant gäst som har erfarenhet av att leda Ferrari-turer runt om i Italien. Att vara cykelguide och leda grupper från den ena vingården till den andra i Toskana är inget dåligt jobb, men att vara Ferrari-guide vore inte så tråkigt:

Jump in for a ride in my Ferrari?

Säger jag som gammal biltok (tillika ägare av en fattigmansferrari - Alfa Romeo, röd såklart!)

Lucy och jag cyklade i det vackra vårvädret (sol och 17 +grader) från Florens västerut till en vingård som heter
San Vito i närheten av Lastra Signa. Jag ville visa henne hur vackert det ligger, med utsikter som appellerar till epitetet "Världens tak".
Det började dock snart mörkna, så vi hann inte med någon vinprovning denna gång, men det finns ju fler vingårdar i Toskana om jag minns rätt.....

2008-02-21

Hej,

På jobbet var det ganska lugnt idag, Dominick var ute och cyklade, jag satt mest och läste på om olika vingårdar i Verona-provinsen (Amarone, Valpolicella, Recioto osv), och snart är det
VinItaly2008 i Verona, gissa vem som ska dit?

Min käre kollega Dominick satt och pratade med sin farbror över Skype en bra stund på jobbet idag, och det är fascinerande hur olika olika grupper av människor talar till varandra. Dominick och hans farbror är båda uppvuxna i New Jersey, har jobbat på Wall Street och är vana vid snabba ryck och stora pengar, så när de talar med varandra så liknar det inte särskilt mycket när jag talar med mina föräldrars syskon.....

Fick reda på att nej-sidan vann i (den rådgivande) omröstningen om ytterligare spårvägar (tramvia) i Florens (mer än den som redan håller på att byggas), dvs det blev JA till fler spårvägar. Val-alternativen för utformade ungefär så här:

1. JA (till stadens vackra bevarande och skyddande av historiska sevärdheter som domkyrkan).
2. NEJ ( -"- )

Obs, bilden är ett montage :-)

Undrar om det var någon mer än jag som fick tänka till ett par gånger hur man skulle rösta, för på valsedlarna stod ovanstående beskrivet under 8 punkter på klockren byråkrat-italienska.

På kvällsnyheterna så sa de att det skulle bli 17 grader varmt i morgon, jag tror jag tar eftermiddagsledigt och sticker ut med cykeln (Lucy ville visst följa med sa hon), så det blir nog säkert något besök på någon vingård imorgon.

2008-02-20

Hej,

Vill ni ha pizza så kan jag gott rekommendera
Osteria Semolina i närheten av marknaden Sant Ambrogio i Florens, har nog stans godaste pizzor.

Eftermiddagen tillbringades till största del på den gamla järnvägsstationen Leopolda i Florens (Viale Fratelli Rosselli, 5 (Porta al Prato)), där var det presentation av årets primörer från Chianti,

Det var roligt att gå omkring och träffa gamla bekanta vinodlare som man hade träffat tidigare i egenskap av vingårdsarbetare eller turistguide, passade också på att dela ut en del visitkort, det skadar aldrig att tala om att man finns. Evenemanget till ära så fanns det givetvis specialdesignade vinglas att köpa:

För den som kan läsa italienska så har Toskanska sommelier-föreningen info på http://www.aistoscana.it/articoli.php?id=414.

Den gamla stationen Leopoldo är bevarad som den är i sitt slitna skick, och tjänstgör som "rustik" festvåning, nattklubb och mässhall som för detta evenemang. Det pågår för övrigt en diskussion om att man ska flytta David-statyn hit ifrån nuvarande platsen Galleria dell'Accademia, och det förslaget har minsann rört upp en hel del känslor.

Såg Milan spela en bedrövlig första halvlek mot Arsenal i Champions League.

2008-02-19

Hej,

Tillsammans med Giuseppe och Luca så hade jag bjudit hem Lucy och Erin på svensk-italiensk middag, vad sägs om italiensk förrätt med prosciutto och melonskivor, och en svensk huvudrätt som köttfärslimpa med hemlagat potatismos?

Lucy, jag och Erin

Lucy är en triatlet från Texas, Erin är webdesigner och bor numera i Florens.

Med på middagen var också två av mina lägenhetskompisar Luca och Giuseppe, Luca var den som stod för potatisskalandet, Giuseppe gjorde förrätten:

Luca och Giuseppe

Det blev en middag med mycket blandning av italienska och engelska, tillsammans med några svenska fraser emellanåt. Att ibland tolka från engelska till italienska och ibland från italienska till engelska kan sätta snurr på hjärnan ordentligt, så ibland blir översättningarna åt "samma håll", vilket kan bli ganska dråpligt, när man vänder sig från italienare till amerikanskor och fortsätter att "översätta" på italienska till Lucy och Erin.....

2008-02-18

Hej,

Jag var inne på cykelbutiken FBB och skaffade mig en vardagscykel igen (en hybrid), det går inte att vara utan cykel i det vardagliga livet, blir lite tjatigt att åka buss tycker jag.

Idag så fick jag besök av en finska som heter Anna, hon jobbar som tolk i Bryssel (talar minst 5 språk) och extraknäcker som vandringsguide i Toskana. Hon var här för att prova som cykelguide för oss. Det var kallt som tusan i Florens idag, så cykelturen blev inte så lång, vi fick värma oss med en fika i Galluzzo.

2008-02-17

Hej,

Lucy och jag tog en runda för att hälsa på min sommelier-vän Federico som jobbar på en restaurang i närheten av Strada in Chianti. Men vi började med en fika i Ponte a Ema först, för att värma upp oss lite.

När man kommer hem efter en cykeltur är det alltid skönt att sträcka ut lite på sängen efter att ha tagit ut sig på cykeln och sedan fått lite gott i magen.

Resten av eftermiddagen och kvällen ägnades åt sommelier-studier och en trilskandes dator som inte ville tillåta min Skype att kommunicera med omvärlden :-(

2008-02-16

Hej,

Hade lite ont i halsen idag, så jag lät cykeln stå, och fördjupade mig i vinstudier istället (böcker dock denna gång).

Giuseppes nygifta syster Enza kom förbi tillsammans med sin man Vito, hans bror och dennes flickvän. Det blev en mycket underhållande middag, och ett gott tillfälle att lära sig den sicilianska dialekten. Det pratar med en mycket mer intensiv ton och har skarpare konsonanter, till skillnad från florentinarnas något mer avslappnande och mycket rundare ord (whoops!), förlåt, dvs de omvandlar en del konsonanter till vokaler, som 'Casa' t ex, en florentinare säger 'hasa', men övriga italienare säger 'kasa'.

2008-02-15

Hej,

Vi börjar få igång bokningarna för Umbrien också, idag så blev det klart med en återkommande kund, ett par som vi har haft som kunder i flera år, som alltid bor på 5-stjärnigt och åker racercykel hela dagarna så det står härliga till.

Fredag med fredagsrus......

1. Det började med en "Proseccino" tillsammans med kollegorna på Best Tuscan Tours och Limo In Florence, där man under glada ordalag summerar veckan som har varit.
2. Därefter så gick jag hem till Dominick och Laura för en pratstund med de två (som ska gifta sig och väntar barn!). Det blev några pizza-bitar och ett gott rödvin.
3. Lagom glad i hatten så hoppade jag på bussen in till centrum där en annan cykelguide skulle fira sin födelsedag (irländaren Andrew som kör för ett konkurrerande cykeltursföretag, men vi har en hel del samarbete ändå). Här blev det då plockmat och en väl smakande öl i handen. Efter sedvandliga gratulationer så halkade man hemåt och lade sig ganska lycklig och belåten :-)

2008-02-14

Hej,

Colette och jag jobbade undan så det rök på kontoret idag, och vi hade också besök från en mycket vacker liten agriturismo, som mer ser ut som liten befäst stad - "stadsborg" som heter Castello di Gargonza,

Castello di Gargonza
titta gärna på http://www.gargonza.it/en/index.htm. Han som kom och besökte oss var sonen själv i familjen, Neri Guicciardini. Det är hans pappa som i stort sett har renoverat hela staden sedan den övergavs i början på 60-talet, då Italien drabbades av urbaniseringen på samma sätt som Sverige gjorde.

Eftermiddagen ägnades mest åt Lucy, vi startade vår cykeltur utanför Florence By Bike och tog oss upp till Fiesole utan större mankemang. Som den triatlet hon är så var det inga större besvär för henne att klättra på, och vi fortsatte sedan upp till 'La Casa del Prosciutto' där vi tog en liten "eftermiddagspanino". (Den här trattorian använder jag ofta när jag gör extrainhopp för Bill på I Bike Italy). Det är alltid roligt att komma till restauranger där man blir igenkänd, och får sig en liten pratstund om vad som har skett sedan senast (det var nog över ett halvår sedan vi sågs senast). Lucy tyckte mycket om de vackra vyerna i bergen norr om Florens, så vi trampade och hade sedan ett par roliga nerförsbackar till Pontassieve, där vi sedan följde floden Arno hem. (Bara lugn, det blir en ny tramptur på söndag igen).

2008-02-13

Hej,

Vi hade ett tufft möte på kontoret idag, det visar sig ibland att arbetsvanorna är olika mellan Sverige, Nordamerika och Sydafrika, så missförstånden och besvikelserna blir ibland uppförstorade och tar mycket kraft ifrån det egentliga jobbet. Men för varje gång så kommer vi allt närmare varandra, och förstår varandra allt bättre. (Och mitt i allt detta så kommer den italienska vardagen in med alla dess oskrivna regler och förhållningssätt, som ibland blir till en snubbeltråd för oss alla tre.)

Vacker väder idag, men man kan alltid längta tillbaka till dagar som denna:

Terme di Saturnia i september förra året

2008-02-12

Hej,

Det blev en tur på egen hand med hojen idag, bara att låta benen gå runt lite. Målet var att besöka
Tenuta San Vito i närheten av Lastra Signa. Stället ligger ganska högt upp, så det blev en del klättring, men belöningen kommer ju alltid efteråt, med roliga nerförsbackar.... Tenuta San Vito har det mesta man kan önska sig, restuarang, swimmingpool, egen produktion av vin och olivolja. (En av dem som jobbar där har en norsk fru för övrigt!). Det fanns också trevliga vandringsspår utmärkta för den som inte ville åka cykel. Och läget är bra, när till både Florens, Pisa och havet (tåget går förbi ganska så nära också). Det märktes att det var lågsäsong nu när man besökte stället, man hade grävningsarbeten på gång både här och där, och platsen för vinprovningar var belamrad med diverse saker som normalt sett inte ska vara där.

Därefter så var det bara att dundra hem igen:

2008-02-11

Hej,

Det var första ordinare mötet för
A.S.D FBB Velo Club hemma hos Lia och Lorenzo ikväll, så här ser vår logo ut:

2008-02-10

Hej,

Det blev en lugn dag med brunch hos Per och Melissa, den varade ganska länge (god mat och gott sällskap). Med var också Kylie som är språkstudent från Australien, och ett par där hon var från Kalifornien och han från Marche på italienska öst-kusten. Han kör för övrigt 24-timmars på motorcykel, och har bland annat rejsat på Anderstorps motorbana i småland. Hans stall kommer att köra på närbelägna
Autodromo Mugello i år, så då ska Jag, Per och Melissa givetvis åka dit och titta, det brukar vara en hel del show och spektakel runt själva banracingen, så det ska bli kul!

Jag följde Kulie en bit på väg upp till Fiesole, därefter så var det dags att ge sig ut på hojen igen. Det var ju sådant kanonväder så det kunde man ju bara inte motstå.

På kvällen så träffades vi igen, Per, Melissa och jag, tillsammans med några amerikanska väninnor från Texas som var på besök i Florens. Det blev en lång och trevlig aperitivo på en av barerna utmed floden Arno i närheten av Ponte Vecchio. En av kvinnorna i gruppen heter Lucy och är triatlet, dvs en rätt så skaplig cyklist. Så vi kommer nog att hoja en del tillsammans under hennes vistelse här i Florens.

2008-02-09

Lördagsmorgon brukar innebära
cykelträning med A.S.D FBB Velo Club, och inget undantag denna dag:
77 km med den nästan obligatoriska passeringen av Greve in Chianti:

Vi var 6 st tappra stjälar som var ute i det vackra (men småkalla vädret) och vässade vårformen. Med oss idag så var två st amerikanska konststudenter som studerar konsthistoria i Florens, de ska vara här så pass länge att de har valt att köpa sina racer-cyklar. Det är fascinerande hur nära varandra man kommer när man är ute och cyklar hela halva dagarna, det är som att titlar och fina manér försvinner, man blir "du" med varandra rätt så fort, och det är med många nyvunna kunskaper man kommer hem efter en dag på cykeln.

Kvällen firades med middag hemma i lugnets vrå, tillsammans med Giuseppe och Martha.

2008-02-08

Hej,

Fredag och äntligen vilodag från cyklingen, ibland så kan man faktiskt njuta av bara en stilla promenad genom Florens.

De har en rejäl debatt i Florens nu huruvida de ska rösta ja eller nej till en fortsatt utbyggnad av spårvägen nr 2 och 3. Linje 1 är redan beslutad och på väg att färdigbyggas. Då är det väl lagom att sluta bygga efter att första linjen är gjord? Svaren i
omröstningen är lite bakvända tycker jag, om man röstar Ja så betyder det att man röstar Nej till fortsatt utbyggnad av spårvagnsnätet. Att rösta Nej betyder Ja till spårvagnar..... http://www.salviamofirenze.it/homepageen/file.htm
Båda sidor har haft långa demonstrationståg och massmöten på torgen runt om i stan. Hursomhelst, något måste Florens-borna göra åt trafiken, det går inte att ha det som man har nu, det är alldeles för kaotiskt och ohälsosamt för alla parter tycker jag. (Jag har faktiskt fått en röstsedel så jag ska gå och rösta på söndagen den 17:e februari)

Nyklippt och grann, så här dagarna innan man flög ner till Florens efter vinterledigheten, visst är han väl grann?
 eller lite närmare kanske?

2008-02-07

Hej,

Idag så drog Dominick och jag iväg till Fiesole för att sedan på bakvägar ta oss ner till Pontassieve och vidare hem till Florens. (Tredje dagen i rad man cyklar nu, det börjar kännas lite i benen tror jag).
Cykelturen gick så här:

Någon som sett denne man?:

"Wanted" Senast sedd i Göteborg i början av januari....

2008-02-06

Hej,

Även idag en dag på hojen, i ett gott men lite kylslaget väder. Idag så tog vi oss förbi Pontassieve och började nosa lite på backen upp till
Passo della Consuma:

I övrigt en lugn dag på "The Office", vi trängdes som vanligt i den lilla kontorslokalen modell "4 personer i en städskrubb", som ibland fick besök av 2-3 limousin-chaufförer..... Att då ha så gott om plats som hemma i Martins kök i Göteborg är en helt annan femma:

2008-02-05

Hej,

Morgonen ägnades åt den numera traditionsenliga "tisdagsmorgonturen" på cykel Florens-Pontassieve-Florens, idag dock solokvist, utan min kollega och vapendragare Dominick.

2008-02-04

Hej,

Efter karnevalsyran så blev det en lugn dag på kontoret, propellern fick vila sig hemma i sovrummet.

Kvällen ägnades mest åt studier av Piemontes alla viner (torrstudier dock!)

2008-02-03

Hej,

Söndag med allt vad det innebär, det var karneval med stort K i Florens, "Carnevale Fiorentino nel Mondo".

Att gå med snurrande propeller på ryggen mitt ibland söndagsvimlande turister och Florentinare kan ha sina sidor, fniss och pekande finger tillhör vardagen när är ekiperad som jag var. (Propellern var gjord av mjukt material, så det var ingen risk att jag skulle "slå någon på fingrarna". Propellern var också av vattentåligt material (vilket skulle visa sig behövas).

Min insats som Karlsson på Taket gjorde stor succé, vilket härmed dokumenteras med väl valda bilder. Den tyska gruppen som var framför oss kände igenast igen "mig" och ropade - KARLSSON PÅ TAKET! Och söta var de också.

"Tant Prusseluskan, två varianter av Pippi, och Karlsson på Taket förstås". Prusseluskan gjorde en galant insats i tåget fram till Palazzo Vecchio, sedan så skulle hon iväg och jobba. Hennes kollegor gladde sig nog åt den entrén hon gjorde den dagen. Att stadens bussar transporterade ett antal människor med konstiga kläder, masker och peruker denna dag kan man nog vara ganska säker på. Pippi till vänster jobbar på IKEA, en oas för alla hemlängtande svenskar; Tänk bara på att kunna få lägga händerna på bokhyllan Billy och drömma sig hem, äta köttbullar med mos i Ikeas restaurang, köpa saltlaktrits, knäckbröd och kaviar i butiken.... ack ja!

"Karlsson på taket i profil"
Jag hade ett fasligt sjå att få propellern att snurra hela tiden medans jag gick. Tanken var att med ett spännband hålla knappen till propellermotorn intryckt, men av allt hoppande och skuttande så snurrade lite då och då, så Karlsson "lyfte" aldrig, men det gjorde nu inte så mycket, propellern gjorde succé ändå, och några glada Florensbor tog tillfället i akt att bli fotograferade med denna magra och smärta flygkapten.

Den röda flugan är ju bara ett måste, eller hur?

"Pippi på pirater?"
Här måste nämnas att Emil i Lönneberga också finns med bland alla Pippi. Jo, träsvärdet är äkta!

Mamma Pippi

"Ska inte tåget gå snart?"
Lägg märke till minivikingen bland alla Pippi och andra trollbarn.

Sist jag läste historieböckerna skrevs det - "Alla bävade inför de fruktade Vikingarna som härjade, skövlade och slog sig fram med svärdet i sin hand"

Madicken är väl vacker så det förslår?

Madicken väntar regn!

Tyska sagobussen!

Tyvärr har jag inte lyckats få tag i bilder från vårt uppträdande på scenen efter karnevalståget, men det ska komma vad det lider. Vi började givetvis med att Karlsson flyger in på scenen och steppar runt, drar i sina hängslen och låter propellern snurra för allt vad den är värd (nåja). Det behagade att regna när vi var på scenen, och mina flygturer gjordes under ständig risk för att verkligen få flyga (av scenen med "halkstart"). Men det gick bra och vi fick stående ovationer.

Vädret var tufft, men efter uppträdandet på scen så gick vi hem till "Lingonmors"  lägenhet och värmde oss med en kopp choklad och lite kakor, det tog ett par timmar och god dryck och roliga samtal innan vi var färdiga för hemgång, ja, sicken söndag det blev, inte riktigt lika vanlig, men riktigt lyckad ändå!

2008-02-02

Hej,

Vi var 5 tappra (jag, Andrea, Lorenzo, Filippo, Jenn) i A.S FBB Velo Club som drog iväg på våra racerhojar ner till Greve, tog oss en fika hos "Anna" i Greve och klättrade hem till Florens på vykortsvackra Via Chiantigiana, passerade Chiocchio och Impruneta, en lagom försäsongstour på 64 km:

Lagom när man kom hem så började regnet rasa ner, och så har det gjort hela eftermiddagen-kvällen, så att man knappt har kunnat gå ut och tvätta rent cykeln......

Ett cykelminne från förra året. Jag och den spanska cykelguiden, frisbee-spelerskan, triatleten, språköversättaren Gemma går igenom en etapp av vår Toskan-tur under förra året. Gemma var för övrigt uppe i Göteborg under den sista helgen i januari och spelade en inomhusturnering i ultimate frisbee.:

2008-02-01

Hej,

Fredag och cykelvård, försökte nämligen träna imorse, men regnet överföll mig lagom när jag passerade Piazzale Michelangelo, så det var bara att tuta hemåt igen, halvt genomblöt och smått skitig cykel (cykelskärmar vore väl fräckt på karbonracern?). Att man skulle gråta så över ett uteblivet träningspass, det trodde jag väl aldrig skulle ske något mer i livet, efter cykelkarriären i Sverige. Men jag har allt gått och blivit riktigt cykelbiten igen, kan man tänka sig.

Imorgon så är det dags för klubbträning med A.S. FBB Velo Club, bäst att ha grejorna i ordning.

På bilden nedan så är det i mitten Marco jag som diskuterar hur dagens tur ska gå runt trakterna i Cortona. Marco är rutinerad cykelräv bördig från Florens, har tävlingsmeriter som låter tala för sig, och har haft en lite annorlunda yrkeskarriär. Mellan cykeltävlandet och jobbet som cykelguide så jobbade Marco som montör av gigantiska elkraftledningar i Sydafrika...

2008-01-31

Hej,

Det var tänkt att jag skulle vässa cykel-formen denna morgon, men vädret ville annorlunda, så det blev "farsoten" sitta på kontor istället, och åkte buss dit (törs man säga så som gammal inbiten cykelåkare?).

I Italien så har det ett lite speciellt kliva-på-och-av-system, där man kan välja att kliva på hos chauffören eller längst bak, stämplar i maskien som finns innanför dörren, och kliver ut ur bussen i den breda mittgången. När det kommer passagerare som inte är vana vid detta system så blir det lätt kaos. (Chauffören har för övrigt nästa aldrig några biljetter att sälja, de vill inte sitta med pengar på fickan, med tanke på rånrisken).

Det var också tänkt att jag skulle ha bjudit på svenskmiddag för mina inneboende och några av deras studiekamrater, men det blev tyvärr framskjutet, pga magsjukdom...... :-&

Så det blev en stilla kvällsmåltid med pasta och fräst tonfisk med vitlök, och lite gott vin till.

Snygg blå yrkeskostym jag har, eller hur?

2007 juli - 2008 januari

Ciao tutti,

Det var ett tag sedan, men nu tänkte jag att det var dags igen att höra av sig hur det går för mig nere i Toskana.

Det närmaste som sker är att jag ska vara 'Karlsson på Taket' (temat är sagofigurer från Sverige) på den den svenska vagnen i det internationella karnevalståget här i Florens - Carnevale Fiorentino nel Mondo - den drar igång nu på söndag kl 14, för den som varit i Florens så startar karnevalen på Piazza d'Ognizzanti för att sakta ta sig mot Piazza Signoria. Det blir ett 40 tal vagnar som kommer att dominera gatubilden för ett slag, huvudinslaget lär bli det brasilianska samba-tåget (i deras klädsel lär det vara kyligt även så här års). Vi i den svenska gruppen har jobbat hårt med att få Karlssons propeller att snurra ordentligt, och det gör den nu (värre än vanligt....). Bilder lär komma på bloggen :-)

Annars så går förberedelserna för startandet av A. S. Florence By Bike Velo Club enligt plan, vi är ett 10-tal cykelentusiaster som kommer att köra 5-6 landsvägslopp här i sommar. Ska bli helkul, har aldrig rejsat här Toskana förut. Och det lär väl gå fort på sina håll kan jag tänka, ska bara själv försöka att få ut fötterna ur flaskstället innan det är dags för start... Forza, avanti!

Jobbet som vingårdsskötare går på sparlåga för närvarande, det hinns inte med när jag ska arrangera resor för andra i detta vackra vingårdstäta område som Chianti och Toskana är. Men Luciano på gården Saione i Mercatale söder om Florens har hittat en ny assistent, Tavvio som är rumän och mycket flink bland vinrankorna, så det känns bra. Och Lucianos son Niccoló tog körkort häromdagen, alldeles rykande färskt visade han upp det för mig (tänka sig, den lille pojkvaskern .... men skulle väl tro att han är någon decimeter längre än mig...)

Studierna till Sommelier fick ta sig ett extra-varv, tentamensförrättaren förra året tyckte att jag behövde gå om kursen för att öka på kunskaperna om både det italienska språket och alla de tänkbara viner som finns här i världen. Och det ska jag göra detta år, då företaget BTT har fått sig ett år till på nacken, och jag kan lägga mer tid på både den praktiska och teoretiska delen av Sommelier-studierna. Jobbet som turistguide och reseplanerare är något av det roligaste jag vet, tycker det är det bästa sättet att lära känna ett nytt land, och efter 3 år nu så börjar det kännas lite hemtamt, men fortfarande har jag egentligen bara skrapat på ytan ärligt talat. (Men turistsäsongen på vintern är för erbarmligt dålig, här måste göras något!).

Cykelturister till Sverige är nästa mål för oss, att få nordamerikaner att hoja runt på väl valda platser i Sverige, en utmaning, men det kan gå, det är jag övertygad om. Får nog anledning att återkomma om det skulle jag tro.

Boendet i Florens går bra, vi fick en ny gas-spis nyligen, den andra läckte....., ibland känns systemet med el-spisar säkrare för livhanken. Men har lagat mat med gasspis så har man svårt att tänka sig att gå tillbaka.

"Den svenske kocken" lär dyka upp i vårt kök de närmaste dagarna, jag hade tänkt göra ett djupdyk i mina svenska kokböcker och överraska mina italienska kompisar med en typisk svensk middag för dem. Förslag annars någon på vad jag ska bjuda dem?

Skrivandet på min bok har gått lite på sparlåga, men jag har åtminstone inledningen klar, kapitelindelningen, de lokala toskanska matrecepten, och de rekommenderade toskanska cykelturerna (vinprovarställena inte att förglömma).

Alfan har jag sparkat liv i igen, men bromsarna fungerar inte till 100%, de ska ses över ordentligt så att de kan leverera (vilket lär behövas i den toskanska topografin, med den trafiken som är, och med den motorn....).

Den andra svenska cykelguiden här i stan, Per, han har äntligen fått hit sin Melissa från Kalifornien, så de bor nu tillsammans (lyckostar). Jag var med och arrangerade Pers 'surprise-party' för hennes ankomst. (Det är amerikansk tradition att samla folk hemma hos någon, duka upp, släcka ner allt och gömma sig i ett rum inför dennes ankomst. Hoppas jag själv får tillfälle att göra ett surprise-party någon gång.

Min kollega i BTT, amerikanen Dominick Cerisano, ska både gifta sig och få barn detta år, ibland händer allt på en gång verkar det som.

Detta år så tänker jag ta semester större delen av augusti och vara hemma i Sverige för att uppleva den svenska sommaren, det blev inte så mycket av med detta under förra året. Jul och nyår är mysiga högtider att vara hemma till, men dagarna är korta. Om vi inte hörs förr så hoppas jag få träffa några av er i augusti.

Ha det gott mina vänner, sköt om er!