2008-03-28

Hej,

Vi gjorde färdigt en inbjudan till våra kunder för att köra det klassiska historiska cykelloppet l'Eroica den 5 oktober i år, det finns fyra olika distanser, den kortaste är 38 km, därefter följer 75 km,135 km, och den längsta är 205 km, den som vill veta mer kan kika på
http://www.eroica.it/. Större delen av distanserna utspelar sig på grusvägar, så har man en för modern och "nervös" racerhoj så kan man få det ganska så besvärligt om man inte är väldigt erfaren i sadeln. En erfarenhet som gossarna här nedan har i mängd, om än deras hojar kanske har mer erfarenhet än dem själva (åtminstone den högra ryttaren ifråga, kolla in utstyrseln han har, med flygarbrillor, mustasch och reservdäck på ryggen):

Cykelkamp som i fornstora dagar

Denna kväll blev det blev ett kärt återseende i Siena med Mirko och hans vänner i l'Aquila-contradan:

L'Aquilas vapen

L'Aquila är ett av det 17 "lag" som varje år kvalar och ställer upp i hästkapplöpningen il Palio som går av stapeln två gånger om året, 2 juli och 16 augusti.

Mirko och vi hade ju inte setts sedan i höstas förra året, så det här kändes och var verkligen starten på den nya säsongen oss emellan som turist-operatörer. Det var över 100 personer i lokalen, alla tillhörande l'Aquila-contradan (utom vi då förstås). Vi brukar ofta anlita Mirko och hans vänner när vi har cykelgrupper i Siena-trakten, den/det Mirko inte känner till i och runt Siena är inte värt att veta skulle jag nog vilja säga. (Vi i detta fall är Dominick, Colette och jag, som då är kärnan i Best Tuscan Tours). Med oss på resan så hade vi de chaufförer vi brukar ha på våra cykelturer (och deras vackra trevliga sekreterare) som jobbar på Limo In Florence.

Visiten blev lång och roligt, vi kom inte iväg från Siena förräns vid 2-tiden på natten, vi som började middagen så stilla vid 8-tiden. En 4-rätters för 12 Euro är väl inte fy skam? Vinet var hyggligt men några flaskor hade lite väl strävt innehåll, förmodligen lite för ungt med mycket oslipade tanniner i sig.

2008-03-27

Hej,

Träffade Mary, en amerikanska med norskt påbrå som bor här i Florens, på sommaren jobbar hon som badvakt på ett av det större hotellen här i stan, ett guldjobb! Hon arrangerar varje ett sim-maraton över Messina-sundet, mellan Sicilien och fastlandet. Ungefär lika knepigt att simma över som engelska kanalen, med alla konstiga strömmar som går kors och tvärs, låt vara att det är ett något smalare sund, men båttrafiken är rätt så intensiv...

Messina-sundet

Lunchade med Bill som hade kommit tillbaka från en yoga-kurs i San Francisco, det var han och 10 kvinnor.... han hade trivts ganska bra. Jag har bara provat på yoga lite grand (Tibetansk yoga), men Bill har verkligen gått in för detta. Vi hittade en liten hemmatrevlig Osteria på smågatorna i närheten av Santa Spirito och Pitti-palatset. Kommer ni till Florens någon gång så ska jag ta er dit.

Pga påsken så blev veckan sommelier-lektion denna kväll istället för som vanligt på måndagar. Det blev mycket prat om påsken som varit, och på schemat stod kunskap om viner från regionerna Kampanien, Molise och Abruzzo. Viner som Taurasi, Greco di Tufo, Fiano di Avellino, Biferno och Montepulciano d'Abruzzo

Andrea som delar bord med mig ska ett par dagar senare iväg på ett par veckors studieresa till Kina, jag frågade honom lite på skoj om det var förberedelse inför OS, och han svarade på fullt allvar att nästa resa kunde med stor sannolikhet bli av då....

2008-03-26

Hej,

Guidade idag ett trevligt par från Kentucky upp till Fiesole och vidare till Torre di Buiano för efterlängtad lunch hos La Panacea, ett ställe som nog har områdets vackraste utsikt.

Kommer man från Kentucky så har man givetvis varit på Kentucky-derbyt, tittat på vackra hästar (och människor) och smuttat på sin Kentucky Bourbon Whiskey, och mina gäster var naturligtvis heller inget undantag:

En av dem hade Lekander som efternamn, ett inte helt ovanligt efternamn i Sverige, så det fanns en hel del svenskt påbrå i denna familj. Hon hade varit flitig och kört spinning hela vintern, men vant sig av att mtb-cykeln faktiskt går att styra, och gör det ganska villigt dessutom.... så det var väldigt vingligt i början. Hon var faktiskt osäker på om hon skulle klara det hela (och jag också för den delen), men eftersom det bara var de två så kunde jag koncentrera mig på dem, och vi klarade hela färden galant, hon var förståndig nog att aldrig åka fortare än sin förmåga, och stanna när det började dra ihop sig till krångliga trafiksituationer. Och kommer jag till Kentucky någon gång så är jag hjärtligt välkommen dit. Sånt värmer ofta mer än alla pengar i världen, även om den rikliga dricksen från dem gjorde gott i plånboken.

2008-03-25

Hej,

Idag så var det dags att jobba för IBI, jag guidade ett amerikanskt par från New Jersey, som var här i Florens för att hälsa på sin dotter. Vi cyklade som vanligt upp till Fiesole för att titta på utsikten och sedan vidare till La Casa del Prosciutto i Torre di Buiano för lunch, därefter så väntade det sedvanliga besöket och vinprovningen på vingården Fattoria Montereggi.

Det blev en tur i lugnt tempo, det var lite tuffare än vad de hade trott, sa paret från New Jersey. Men solen sken nästan hela dagen, fåglarna kvittrade, den vackra utsikten i Fiesole över Florens beskådades, god mat och gott vin fick vi, så det var ändå en dag som fick godkänt av dem, och fick 20 Euro i dricks.

2008-03-24

Hej,

Ihållande regn och mestadels studier, mycket vin blir det........., gick faktiskt inte utanför dörren idag, det var ett kylslaget Florens som väntade om man gick ut.

Mina kära rumskamrater var hemma hos Rosy och jobbade med ett jätteprojekt för deras studier, så jag hade hela lägenheten för mig själv, ganska skönt som omväxling.

Hörde också av från Hilary, det var ganska länge sedan nu, men hon studerar flitigt sista året på konstskolan, och har knappast tid för något annat.

2008-03-23

Hej,

Det blev en blöt cykeltur idag, åtminstone efter lunchen. Vi kom torrskodda till Fiesole och vingården
Fattoria Montereggi, när vi sedan skulle ta oss ytterligare en km till restaurangen La Casa del Prosciutto så kom regnet (vi åker på cyklar utan skärmar, det regnar ju så sällan i Toskana (på sommaren)). Vi tog en lååång lunch, men regnet envisades med att vara kvar, så det var bara att ta på sig de regnkläder man hade och åka hem, det var mestadels slät väg och nerför, men kylan, brrrr, särskilt fötterna av någon anledning.

Det blev en varm dusch och en varm kopp thé när man kom hem.

Tidigt på kvällen så träffade jag Ola och några av hans kompisar som hade ätit och druckit (!) påskmiddag sedan "lunchtid", så det var partystämning minst sagt. (Nästa påsk så får man se till att vara med från början...). I folksamlingen fanns andra svenskar, ryssar, islänningar och isländskor, och någon italienare till och med, multinationellt värre. Ni kan tänka er sorlet från konversationerna, en blandning av engelska, italienska, svenska och isländska.

Påskkvällen firades med pizza och vin på Osteria Semolina i närheten av Mercato Sant'Ambrogio i Florens:

Semolina

2008-03-22

Hej,

Det blev en lång och vacker cykeltur idag, 105 km med passering av Passo della Sugame (512 möh), klättring nr 2 upp mot Reggello (400 möh) var nog ändå jobbigare, just för att den var nr 2:

Det var jag, Lucy, Jen, Lorenzo och Giuseppe.

2008-03-21

Hej,

Jag och Lorenzo for till Florens Centrum för Sportmedicin som ligger i Soffiano, sydvästra utkanten av Florens. Ska man vara med och cykla/tävla för laget så måste man gå igenom lite kontroller, precis som vilken rashäst som helst.

Jag och Lucy hade ett möte med Marika på FBB, vi ska prova att ha Lucy som cykelguide för FBB under sommaren som kommer. Det har länge varit en dröm för henne att få prova detta, och så får man ju hjälpa till så gott man kan. Därefter så hade vi en underbar vegetarisk lunch på Il Vegetarian, som ligger på Via La Ruota 30, i närheten av FBB i Florens.

Det var tvunget att göra några timmars administration på kontoret också, vi har några gruppturer vi måste räkna på ordentligt, ekonomin måste gå ihop, annars så blir det alldeles för lätt Ebberöds Bank (inget ont om Ebberöd dock).

En tokregnig fredag, som avslutades med cykelteam-möte på vårt numera standardställe Semolina, en av stans bästa pizzerior. Det är alltid roligt att bli igenkänd när man kommer till ett ställe som nu sker, man känner sig som hemma.

Jag fick skjuts hem i regnet tack och lov.

2008-03-20

Hej,

Det störtregnade i Florens och hade snöat under natten uppe i bergen, så jag och den 4-hövdade kundgrupp jag hade denna dag bestämde oss för att ta minibussen upp till Florens och La Casa del Prosciutto denna dag. Det hade varit direkt hälsovådligt att sätta på sig på cykeln denna morgon. Så vi tog exakt samma tur på 4 hjul istället för två, och det var väldigt uppskattat med utsikten från Fiesole, vinprovningen på Fattoria Montereggi och lunchen på La Casa del Prosciutto.

2008-03-19

Hej,

Idag var det återigen en dag där jobbet som cykelguide krockade med en intressant vinprovning. Man kan ju dock inte få båda, så det blir till att prioritera annorlunda när plånboken blir lite större. Jag och en koreansk familj (som dock nu lever i Virginia) hade en underbar cykeltur i vårsolen längs med dalen där Arno flyter norr om Florens. Det var full aktivitet med gallring av olivträden och diverse svedjebränningar, så det var ett livfullt jordbrukslandskap jag tog dem igenom denna dag.

Vinprovningen som jag skulle ha varit på var en tillställning med Lombardiets stolthet Franciacorta.

Men det får jag ta igen på vinmässan VinItaly i Verona i början av april. Ni som vill veta mera kan kika på

Il Festival del Franciacorta ricomincia da Firenze il prossimo 19 marzo 2008.

Det var allt för denna gång, skål!

2008-03-18

Hej,

En ganska lugn dag, mestadels nöta byxbak, men några nya förfrågningar som gruppturer slank in, och det historiska cykelloppet L´Eroica (
http://www.eroica.it/) ska vi ge oss på i år:

Någon som sa stålfarfar?

Med mitt cykelteam A.S.D Florence By Bike Velo Club (puh) så jag arrangera en cykeltur med avslutande vinprovning på vingården San Vito, http://www.san-vito.com/, ligger mellan Lastra Signa och Montespertoli väst-syd-väst om Florence. Så det blir min första riktiga vinprovning jag leder på italienska, det ska bli kul!

2008-03-17

Hej,

Det var stor mat- och vinfest denna dag i Florens på den gamla nedlagda järnvägsstationen Leopolda,
http://www.pittimmagine.com/it/fiere/taste/, det hade varit gott i alla bemärkelser att komma dit, men jobbet krävde sitt idag.

Sommelier-lektion i Prato som vanligt nästan varje måndagskväll, det börjar kännas som att jag kan rutten vid det här laget. Lektionerna går till så här, vi är ett 50-tal studenter som samlas kring olika bord för att lyssna/ställa frågor till föredragshållaren. Därefter så tar provsmakningen vid, oftast är det tre olika viner vi går igenom, denna gång ett vin från varje region. Denna kväll så gick vi igenom Apulien, Basilicata och Kalabrien:

Visserligen gjord "upp och ner", men det är nyttigt med nya perspektiv ibland.

Det börjar snart att bli dags att anmäla sig till årets största vinhändelse, VinItaly2008 i Verona, kika in http://www.vinitaly.it/index.asp. Några hugade vin-entusiaster brukar alltid köpa vecko-biljetter under dessa dagar, och så stor som denna mässan är så går det åt. Jag och större delen av sommelier-kursen ska dit och provsmaka oss igenom några nya vinproducerande länder:

Vinitaly - another love story in verona
Vi syns i Verona!

2008-03-16

Hej,

Idag så startade vi det här motionsloppet "
6° TROFEO CHALET BELLARIVA"

De har något de kallar "Fransk start", som innebär ungefär samma start som öppet spår i Vasaloppet, under en halvtimmas tid så får man starta när man vill. Det var säkert 500 hugade cyklister som gav sig iväg i småklungor från Florens denna morgon, bara cykelklubben Bicisport hade säkert 200 deltagare. Det bildades då och då klungor med över 100 cyklister, och farter på styvt 45 km/tim, så det kändes lite som i fornstora dagar. Motionsloppet går på icke avlysta vägar, så man får hålla ett vakande öga framåt om man tänker sig att avancera på vänsterkanten. Det var oväntat många bilister som inte sänkte farten när de mötte dessa klungor av cyklister, de fleste bilister är själva / har varit cyklister, så de borde ha en annan medkänsla kan jag tycka.

Men efter två punkteringar på kort tid kring Greve in Chianti, och regnet hängande i luften för klättringen upp till Passo Sugame, så åkte vi hem :-(

Med lite oväntat tidig hemkomst så blev det tid att skura badrummet istället, alltid något...

Eftersom vi ska ha sommelier-lektioner i morgon kväll (viner från regionerna Kampanien, Abruzzo och Molise) så blev det till att slå huvudet i böckerna ett tag.

Jag ringde hem till käre bror och far för att höra med dem hur det var hemma i gamla kära Linköping och Sturefors.

2008-03-15

Hej,

Cyklade Fiesole-turen igen, denna gång med ett tvilling par från Illinois och en studentska från New York. Tvillingarna hade varit med om en annorlunda cykeltur i Nya Zeeland. De hade blivit skjutsade upp till en bergstopp, och så var det bara nerför i nästan två mil, och sedan lite slätmarkskörning tillbaka till utgångspunkten. Det skulle kunna vara någonting att praktisera på vissa håll här i Toskana.

Denna grupp var så bra cyklister så vi hann med vingårdsbesöket före lunchstoppet idag, och vi kom följaktligen hem tidigare än beräknat också, så jag kunde ställa mig och göra en del av vårgenomgången av de andra cyklarna i garaget. Till skillnad från cykelturerna med Florence By Bike så måste man som guide för I Bike Italy serva cyklarna själv, vilket inte är så betungande, om man bara gör det i tid, och inte väntar tills merparten av cyklarna har ett service-behov, för då blir det tungrott.

2008-03-14

Cyklade Florens - Impruneta (
Villa di Riboia) - Florens med ett par från New Hampshire och en Taiwanes. Lunchen på Villa di Riboia är alltid en underbara upplevelse, med förrätt, pasta med hemlagad pesto, sallad och efterrätt (mandelskorporna Cantuccini med dessertvinet Vin Santo). Utsikten därifrån och simbassängen på Villa Riboia går heller inte av för hackor:

På kvällen så hade jag en grillkväll för min kollega Colette och hennes italienske pojkvän Michele, som är från Kalabrien.

2008-03-13

Jag hade en cykelgrupp från IBI (
I Bike Italy) idag, det var en mamma och hennes två döttrar från Virginia i USA som ville cykla upp till Fiesole och Torre di Buiano (La Casa del Prosciutto). Och vinprovning på Fattoria Montereggi såklart! Utsikten från Fiesole är bedårande:

View from fiesole - Florence Fiesole - Florence church grounds - Florence

Så här går rundan på 24 km som vi kör - "hälften upp och hälften ner ungefär":

Vi fick en väldigt trevlig dag med många skratt och roliga episoder. Och de klarade serpentinerna i nerförsbackarna riktigt bra.

2008-03-12

Hej,

Dominick kom på besök på kontoret med sin blivande fru Laura, som är höggravid och så där strålande vacker som man kan vara när allt stämmer och det känns att man skapar någonting nytt :-)

Var hemma hos min gode vän Per och hans Melissa för att hämta en bäddsoffa, en stol, en bänk och en resväska, lite bra-att-ha-grejor som "stod i vägen" för deras nya (större) bäddsoffa som skulle in i deras stora rum. Vart bäddsoffan kommer ifrån? IKEA så klart! (En del av de svenskar som är med i föreningen Svenskar i Florens jobbar på IKEA, men svenskar verkar annars vara ett fåtal på IKEA här i Florens.) Och nu så börjar t o m mitt stora rum här i Florens bli fullt möblerat.

Lampan "Mörker" på IKEA har jag väl redan berättat om tidigare? Italienarna bara garvar och skakar på huvudet när jag talar om vad ordet betyder...
MÖRKER Lampada da lavoro

/Leifur

2008-03-11

Hej,

Regn mest hela dagen, utom ett par timmar vid lunchen, men det kändes inte så lockande att ge sig ut på blöta vägar, så det blev mest kontoret hela dagen, förödande för cykelformen.... :-;

Vi hade dock ett givande möte med Norman från Europass, så det ska bli kul att guida studenter från sin gamla italiensk-skola här i Florens:

Vi ska hyra 4 Vespor för en grupp kunder, och det blir säkert roligt för dem, men ni skulle se försäkringarna, det händer tyvärr en hel del med hyr-scootrar här i Italien. Det är dock en utmärkt form att ta sig fram och se det kuperade landskapet från sin bästa sida:

Att cykla kräver som bekant en hel del andnings- och styrkeförmåga som bekant.

Och Inter torskade mot Liverpool, a la grande! (Zlatan hade ändå några goda chanser...) Några av mina grannar är Liverpool-supporters, så det var intensiva verbala strider i köket, innan Liverpool gjorde 0-1, då blev det gravöl i stället.

2008-03-10

Hej,

De ringde från min gamla språksskola Europass här i Florens, och ville ha ett möte med oss för att kunna erbjuda sina språkstudenter en cykeltur med lunch och vinprovning på vingård i Chianti, och det ska vi väl kunna ordna :-)

På kvällen så blev det lång och trevlig middag med Lucy och Erin, det var värt att offra en sommelier-lektion för deras skull (jag lär få sitta ett par kvällar i rad och läsa ifatt...).

2008-03-09

Cyklade upp till
Fiesole med ett amerikanskt par från Kentucky. De hade mest cyklat med tandemcykel förut så det blev lite vingligt för en av dem under första delen upp till Fiesole. Men allt gick bra och vi fick en god lunch på La Casa del Prosciutto i byn Torre di Buiano. Och vi lyckades undvika regnet ganska precis.

2008-03-08

Hej,

Tio över nio på morgonen så fick jag reda på att dagens cykelguide-tur var inställd, så det blev till att köra hem minibussen igen och cykla hem för att ta sig en värmande kopp kaffe, tillsammans med Giuseppe som var i värsta studietagen. Vädret var gott, om än något friskt, så varför kunderna ställde in dagens tur kan man gott fråga sig. Det tråkiga är att hela dagen blir lite "tilltufsad" när sådant här händer, man har laddat upp energi för en hel dags tur, och så blir det bara en "tummetott", och det är försent för att haka på några jobb den dagen (förutom broschyr-utdelningsjobbet för FBB såklart :-)) Så det blev en tur upp till Fiesole ändå, fast nu med broschyrer i släptåg istället för cykelturister...

Pratade också med Lucy som skulle hyra bil tillsammans med sin väninna Erin, de skulle "lära sig köra bil i Italien", så det blev nog en spännande tur runt om bland kullarna i Chianti denna dag.

Fick en pratstund med lördagsshoppande Dominick utanför italienska motsvarigheten till Konsum som heter COOP. Vi diskuterade bl a den svaga dollarkursen som gör det så bekymmersamt för oss att locka till oss amerikanska turister i år.

På FBB så diskuterade jag med Lia om att en vinprovarcykeltur med cykelteamte A.S.D FBB Velo Club, och det blir nog en sådan i trakterna kring min födelsedag (14 april). Det är väl som Lia sa, i klubben så finns det många drinkare, men kanske inte så många vinkännare :-)

Passade också på att ta en kebab-lunch tillsammans med Massimo som är mekaniker på FBB. Han gör mycket gott jobb för oss med cyklarna, så han är gott värd att få lite sällskap och god mat när han kämpar med att göra alla cyklarna klara inför årets säsong. Han åker för övrigt till Japan snart, för att hälsa på sin japanska(!) flickvän.

Japans flagga

Ringde till Luciano på vingården för att höra hur det var med honom och hans familj. Det visade sig att läget för hans mamma har stabiliserats och hon är hemma nu igen. Luciano själv hade dock åkt på förkylning å det grövsta (utan feber dock) efter att ha blivit genomblöt under ett arbetspass på vingården. Luften är frisk på landet.....

2008-03-07

Hej,

Snart så har jag betat av de 2-300 hotellen här i stan, de ska bli skönt när det är klart. Man får en ganska bra inblick i hur olika hotellstandarden är i Florens. Intryck som ljus, ljud och dofter är väldigt olika, för att inte tala om hur olika bemötandet är från hotellpersonalen i receptionen... och hur olika stilen är hos hotellgästerna inte minst :-)  T ex gruppen av eleganta japanska affärsmän och deras kvinnor som tittade storögt på mig när jag klev in cykelklädersmundering och cykelhjälm med en bunt broschyrer i högsta hugg, de såg nästan ut som om de väntade sig ett bankrån.

Tvingades avboka en middag med Marco Vignoli, en annan cykelguide-kollega här i stan, favoritpizzerian var stängd, och jag kände att jag behövde tid till att förbereda mig för morgondagens guide-tur. Sedan så satt jag och plockade ihop alla mina cykelguide-grejor inför morgondagens cykelguide-tur (hittade t o m nycklarna till garaget där vi har cyklarna....), den första riktiga cykelguide-turen för säsongen, med andra ord så var det säsongspremiär igen!
Champagne och kanon-salut!

Bicchiere di Champagne     Photograph
Källa:
http://it.wikipedia.org/wiki/Champagne   http://www.givind.dk/billeder/2005/hjemkomst/photos/photo_5.html

2008-03-06

Hej,

Känner ni till det cykelhistoriska loppet
L'Eroica? Det kommer att gå av stapeln den 5:e oktober detta år, och jag ska vara en av dem som är med och kör. L'Eroica är en manifestation för att söka sig tillbaka till cykelsportens rötter, för att hitta den ursprungliga glädjen och glöden för att ta sig fram på cykel i dessa vackra omgivningar. Vi har också som mål att vi ska leda några grupper av cykelturister med oss på detta grandiosa historiska evenemang:

Större delen av dagen ägnades åt att skriva denna inbjudan och få den så lockande som möjligt för alla cykelentusiaster världen över. För den som har lust så är det bara att skicka ett mejl till mig på [email protected] så ordnar vi cykel, boende, start i cykelloppet och gemensam middag med alla andra cykelryttare, ett par hundra av de

2008-03-05

Hej,

Med regnet hängande i luften så gjorde man en ny insats för FBB och besökte alla hotellen på södra sidan om Floden Arno (undras just vad de tänker om en när man kliver in med regnkläder, cykelhjälm och en bunt broschyrer i näven, och ställer sig jämte fina damen från New York i minkpäls för att käckt lämna över en bunt cykel-broschyrer..... typ något som katten har släpat in, kanske, men det beror nog mycket på dagsformen.

Vi fick några förfrågningar från Sverige idag om att göra cykelturer i Toskana, det känns bra, hoppas verkligen att vi får göra dessa turer, det känns alltid lite extra kul att få guida sina landsmän runt i sitt nya hemlandskap. Sverige och Italien, Östergötland och Toskana, tja, likheterna finns, men nog är allt olikheterna rätt "kuperade" ibland?

2008-03-04

Hej,

Efter en dags vila så drog Dominick och jag iväg på våra hojar för en morgonrunda: ut från Florens mot Grassina - Strada in Chianti - Impruneta och tillbaka till Florens igen, kort och ganska intensivt (36 km), men det är ju mest upp och ner hela tiden...:

Resten av dagen så satt man som en "soffpotatis" på kontoret och försökte formulera hur en grupp cyklister från Ohio bäst skulle kunna tillbringa en cykelvecka i Toskana. (Hoppas bara de vet att Toskana inte är riktigt lika platt med vajande sädesfält som Ohio...).

2008-03-03

Hej,

Idag så fick jag klart med säsongens första cykelguide-jobb, det blir både lördag och söndag, puh! Uppdragsgivare denna gång är
I Bike Italy. Har inte kört något för dem sedan hösten 2006, men turen är densamma (upp till Fiesole norr om Florens), så det ska nog gå bra, vingården vi ska besöka är också densamma, tillsammans med restaurangen La Casa del Prosciutto.

Efter lunchen så var jag på vinprovning i den gamla järnvägsstationen Leopolda igen, denna gång var det inte årets nya Chianti-viner som skulle provas, utan årets primörer från de nordliga regionerna Lombardiet, Veneto och Trentino-Alto Adige:

Jag hann också med en runda med hotellen i utkanten av Florens (de skall ju också ha broschyrer så att folk vet var de ska vända sig för att få sig en dagstur ner i Chianti-distriktet).

Sommelier-kurs i kväll, vi provsmakade oss igenom regionerna Emilia-Romagna och Marche. Om ni någon gång har druckit en röd bubblande Lambrusco och en klar vit Verdicchio så har ni gjort en liknande "smakresa" jag gjorde denna kväll:
Lambrusco Grasparossa di Castelvetro rosato

Visste ni att det finns ett rödvin med namnet Vernaccia som kommer ifrån regionen Marche? Druvan kallas visserligen Vernaccia Nera (svarta Vernaccia):
Un grappolo d'uva del vitigno Vernaccia nera , con cui viene prodotta la Vernaccia di Serrapetrona

Till skillnad från den Vernaccia-druvan som ger det vita vinet Vernaccia från San Gimignano.

Andrea som en av kurskamraterna heter hade varit på semester i Amsterdam, och kom direkt från flygplatsen till sommelier-lektionen. Han förtäljde att det hade blivit mer öl en vinprovning av någon anledning.....

2008-03-02

Hej,

Söndagen hade med sig nästan svenskt sommarväder, med 20 grader varmt och strålande sol, så dagens cykeltur blev så här (54 km):

Det var jag, Lucy, Barbro och hennes vän Alessandro. Barbro jobbar för övrigt på italienska språkskolan
Europass som jag gick på för snart sex år sedan. Hon var oväntat bra cykelryttare. Idag blev man faktiskt lite solbränd!

På kvällen så hade vi årets första utegrill, upptäckte att grillkolet var slut, men det gick lika bra med träbriketter istället. Inbjudna var Per och hans amerikanska flickvän, Lucy, Erin och Casey, så det blev mycket amerikanskt prat om hur det är att leva i Italien.

Så nu är våren här!

2008-03-01

Hej,

Med regnet hängande i luften så åkte Lucy, Jen och jag iväg för en kort tur på våra hojar, vi klarade oss från regn (det kom först mycket senare på kvällen visade det sig). Cykelturen blev en kort och bitvis intensiv (läs uppförsbacke på 3 km) som på kartan blir så här:

Efter Villamagna så har en vän till mig en annan tjusig villa, med utsikt som på ett vykort.

Ringde ut till Lucianos vingård Saione i Mercatale för att höra om jag kunde komma ut på besök på söndagen, men det visade sig att Lucianos mamma hade fått köras till sjukhus kvällen innan, så det är bara att vänta och se. Hans mamma har jag känt i över 5 år nu, det känns lite om man säger så.

På kvällen så såg jag en gammal klassiker - Gladiatorn, med gode Russel Crowe i huvudrollen, filmmusiken är oerhört bra tycker jag. Ett jobb jag nog inte skulle vilja ha, som