2006-09-09

Idag ett annat mål, Fiesole och restaurangen Casa del Prosciutto strax innan Olmo, tillsammans med en grupp amerikaner som alltid gillar att hoja, ivriga på upptäckter som få.

Faktiskt lite seg sen Pers fest igår.

2006-09-08

Även idag så drog jag en grupp på hoj upp till Villa di Riboia, solen sken som vanligt.

På kvällen så blev det "återvändarfest" hos min guide-kollega Per, för alla som hade återvänt till Florens efter semestrar och sommarlov. En mycket trevlig tillställning, multietniskt och lärande.

2006-09-07

Idag så hade jag en grupp på cykel upp till Villa di Riboia igen, den här gången så hade jag en grupp som nästan var snabbare än mig uppför backarna till Impruneta, och det säger inte lite :-).

Nu så blev äntligen tack-korten färdiga från mitt 40-årskalas, tack vare stor hjälp från mina syskon och föräldrar.

2006-09-06

Studier i vinkunskap - regionen Umbrien.

Åkte till Prato med några kompisar för att lära mig hur man bygger informella nätverk - "på italienska", i praktiken en kurs i socialkunskap och mingling - alltid roligt med något nytt och annorlunda.

2006-09-05

Studiedag, italiensk grammatik och historiekunskap.

2006-09-04

Hade en guide-fri dag, gjorde mest "ingenting", administrerade lite av mina kommande guide-jobb, läste en god bok om Chianti och njöt av den vackra sensommaren.

2006-09-03

Åkte till den vackra medeltida villan Villa di Riboia strax söder om Florens tillsammans med Karen och Carm, två vänner som var på besök från Kanada. De fick sig till livs en helt underbar italiensk middag, gjord av Milvia, som alltid brukar göra våra middagar när jag är ute på cykel med grupper som ska cykla mellan Florens och Chianti. Solen sken och man blev riktigt sugen att hoppa i poolen som finns i trädgården till Villa di Riboia, http://www.villadiriboia.it/.

2006-09-02

Idag så stod Fiesole-turen för dörren, 6 personer väntade på mig borta vid en av broarna i Florens. Så det var bara att sätta sig på hojen bort till cykelgaraget där vi också har minibussen ståendes. När vi kör Fiesole-turen så skjutsar vi gästerna ut ur Florens brokiga gatuliv, till skillnad från Chianti-turen till Impruneta, där vi hoppar som kängurur mellan bilarna på väg ut ur stan. Det var 4 amerikaner och två kanadensare idag, två par och en pappa med sin dotter. Vi hade en mycket lyckad tur, solsken, gott humör, vacker utsikt och inga punkteringar. Fiesole-turen är lite kortare, ca 22 km, men har lite högre belägen vingård man ska ta sig till, ca 400 m ö h, men det går, bara man tar det lugnt och försöker hitta sitt eget tempo. Minibussen vi kör kunderna i är ett kapitel för sig, en Fiat Ducato med rattväxel, nersuttet säte, sprucken backspegel och blinkande varningslampor som ingen vet varför de lyser. Men den startar alltid, och det är väl kanske det viktigaste.

2006-09-01

Under dagen så gjorde jag en tur till Impruneta med ett trevligt par från Kanada, vi cyklade i septembersolens vackraste färger och hade en helt underbar dag. En förmiddagsfika i Galluzzo hann det också bli innan middagen på Villa Riboia kl 13 som vanligt. Hur villan ser ut kan ni se på http://www.villadiriboia.it/. Nerförsbackarna från Impruneta ner till Florens är mycket inspirerande med slät asfalt och många roliga kurvor, utsikten ska vi inte tala om, med det appeninska bergsmassivet som tornar upp sig i bakgrunden bakom Florens som ligger utbrett nedanför ens fötter. Tillbaka till FlorenceByBike så tackade paret för turen, de hade haft väldigt trevligt och jag fick en hel del dricks!

Idag så fick jag besök av en kanadensisk studiekamrat från Toronto. Vi studerade italienska tillsammans här i Florens under ett par veckor för fyra år sedan (http://www.europass.it/europass.html), och nu fick vi äntligen träffas igen, kul! Hon var här med sin pojkvän och ska vara här i Florens under 4 dagar. Vi tog en tre-rätters middag på restaurangen La Spada, och avslutade middagen med en god Limoncello, och tre sorters kaka som efterrätt förstås. Lite sötsaker har väl aldrig skadat :-) Vi avslutade kvällen med att strosa runt i Florens centrum och lyssna på olika gatumusikanter.