2007-05-24

Hej,

Under busstransfern från Voltrona till Siena så berättade chauffören Mancini hela sitt livs historia, en mycket berättelse. Han har 46 års erfarenhet som yrkeschaufför, och har sett det mesta i livet. För den som känner till det klassiska motorloppet Mille Miglia så har Mancini sett den riktiga versionen, som gick under 30, 40 och 50-talet. Det förbjöds under slutet av 50-talet när en av förarna körde in bland en mängd åskådare, och flera av dem dog. Nuförtiden så rullar det en museei-kavalkad av dessa gamla bilar genom Italien, under samma namn Mille Miglia.

När vi kom till Siena så gjorde så slängde vi en väskorna på ett hotell för korttidsförvaring, och vi tog en rundvandring och betraktade sevärdheter i staden som kyrkan San Domenico, banken Monte dei Paschis första bankpalats, Nanninis café, Piazza del Campo med Torre della Mangia, fästningen Fortezza Medici, vin-muséet Enoteca Italiana. Pic-nic'en hade vi i parken utanfor vin-muséet, jämte dammen med alla sköldpaddorna och familjen gås. Jag passade också på att hälsa på min gode vän i Siena Mirko, som känner de flesta och har koll på det mesta i Siena. Skickade ett vykort hem till pappa. När jag satt och väntade på gruppen utanför domkyrkan så passade duvorna på att bomba mig (två gånger om dessutom), får väl byta färg på tröjan till nästa gång jag kommer till Siena.......

Under den andra busstransfern från Siena till Pienza så fick vi höra det mesta om den lokala bygdens historia av vår käre chaufför Mancini. Han är för övrigt född i Montepulciano, vilket klingar gott i öronen på den som gillar det goda vinet Brunello. Mancinin har en mamma som är 96 år going strong.

När vi kom till den lilla staden Pienza (som är känd för sina goda får-ostar (Pecorino)) så checkade vi in på ett litet sött hotell som heter som sig bör, Hotel Piccolo. Mycket bra service på det stället, de lyckades fixa frukost åt oss innan vi åkte iväg kl 5 på morgonen när gruppen skulle iväg till flyget. Vi hade en kanon-middag på Trattorian La Buca dell Fate (Sagogrottan), en superb 4-rätters middag för 18 euro per person!

2007-05-23

Hej,

Veckans tredje skjuts gick bara upp till där asfaltsvägen börjar, sett från Voltrona. Det var några av kunderna som tyckte kombinationen av grus och branta uppförsbackar var lite besvärlig att börja dagen med. Sen så fick vi en lång nerför till San Gimignano, även om det sista biten upp till staden gick uppför lite igen, men det kunde man ta, efter att suttit och susat nerför några km utan att ha tagit ett enda pedaltramp.

Efter SG så blev det veckans längsta nerför, ca 10 km med svag eller medelbrant nerför, km efter km. Man känner sig nästan som en vespa-åkare under sådana här betingelser. Vi hamnade hastigt och lustigt i den italienska författarens Bocaccios hemstad Certaldo. Jag handlade pic-nic åt oss och så tog vi sedan bergbanan upp till det gamla "höga" Certaldo, där Bocaccios födelsehus ligger, Bocaccio som skrev Decamerone, ett av de största litterära verken i Italien. Köpte några vykort för att skicka hem till familjen i Sverige.

När vi sedan skulle ner med linbanan så krånglade den, vi kom helt enkelt inte iväg. Några resenärer valde att ta vägen ner till fots, medans maskinisten gick hela vägen upp för att se vad som fallerade för oss. Det var riktigt varmt för oss när vi skulle hem igen till San Gimignano, runt 34 grader skulle jag tro. Med dundrande åska på sina håll. Med blixtar som for runt på sina håll så kändes det mindre intressant att hoppa i poolen när vi kom hem, man läser i tidningarna då och då om pool-badare som får sig en direktträff när de simmar omkring.

På kvällen så hade vi "fri middag", dvs kunderna väljer själva vilken restaurang de äter på. Vi hittade en underbar fiskerestaurang i San Gimignano, och drack givetvs Vernaccia därtill, gott var det!

2007-05-22

Hej,

Också idag så fick vi skjuts, denna gång till det alabasterrika etruskiska gamla fästet Volterra, än mer likt ett örnnäste än vad Casole d'Elsa är. Dagens obligatoriska pic-nic fodrade ett besök i stadens lokala COOP-butik, där vi också fick tips på hur vi bäst kunde ta oss ut ur staden, utan att beblanda oss alltför mycket med trafiken. Det fick bli en grusväg som hade huserat rally-vm för ett antal år sedan, jag tror dammet yrde fortfarande...

Min cykeltröja gjorde stor succé i matbutiken, den har en lätt stiliserad variant av Chianti-symbolen den svarta tuppen, min är dock försedd med cykelhjälm och cykel, med Toskan-karta på ryggen. Fast den officiella Chianti-organisationen är  inte så glad åt detta tilltag, men ärligt talat så tror jag alla parter tjänar på detta, Chianti-regionen inte minst, som lär få sälja en mer vin, och ta emot än mer turister. Det borde ticka dollartecken i Chianti-folkets ögon och inget annat.

Ett par mil öster om Volterra så hittade en underbar olivlund att ha vår pic-nic i, och alla cyklister log så glatt när de passerade oss, avundsjuka kan det väl aldrig ha varit?

Strax efter lunch-uppbrottet så paserade vi ett fängelse mitt ute i ingenstans, där torklinorna hängde på rad, har de inte torktumlare tro?

Efter hemkomst till Voltrona så blev det självklart ett besök vid poolen. Idag så gjorde Linnea oss sällskap vid poolen, hon hade sin lediga idag, annars så jobbar hon med att ha hand om islandshästarna på gården, och guida gästerna runt om på markerna.

En av kunderna hade med sig motortidningar från Sverige, det kändes mycket hemtrevligt att läsa dem.

2007-05-21

Hej,

Första cykeldagen så fick vi skjuts från Voltrona till Casole d'Elsa, en mycket praktisk tjänst, eftersom Casole d'Elsa är beläget som ett örnnäste uppe på en platå. Med andra ord så startade vi med en ganska ordentlig nerförsbacke, och kunde le glatt åt alla kämpande cyklister som tog sig uppför backen till staden.

En av kunderna hade ett bakhjul som var lite ojämt och hoppade i höjdled, en så där lite lagom rolig känsla när man sveper nerför backarna i styvt 50 km/tim. Tycker man kan begära lite bättre service när kunderna betalar så goda pengar för att hyra dessa cyklar.

Vi fick en behaglig passage till Monteriggioni, där vi intog en medhavd pic-nic lunch. Vi hittade en liten park inuti den muromgärdade lilla staden Monteriggioni, ser ut som ett litet Visby i Miniatyr. Vi gjorde oss en kort rundvandring innan vi dundrade vidare mot Colle v'Elsa, där kaffe och glass väntade oss. Och det var vi ärligt förtjänta av efter att klättrat duktigt upp mot det gamla centrumet av Colle v'Elsa. På fiket så träffade vi en engelska som var på väg till Siena för att ansluta sig till sin man, som hade cyklat från Calais i Frankrike, och vars slutmål var Rom...., hygglig cykeltur. Träffade också en vacker trevlig fransyska som tyckte mycket om Sverige, och gärna kunde tänka sig ett besök där.

När vi var på väg till dagen vinprovning så var några ur förtruppen så sugna på vin så att de for in på första bästa vingård efter Colle v'Elsa, så när vi kom fram till den utsedda vingården så fick jag ringa efter dem, men det hittade snart vägen dit, kändes skönt, kan ibland vara lite jobbigt att leta efter bortcyklande cyklister.

Efter den tokvarma klättringen till San Gimignano och Voltrona så belönade vi oss alla med ett dopp i Voltronas pool, gött!

2007-05-20

Hej,

På morgonen så tog jag bussen till Poggibonsi, den långsamma typen som stannar vid varenda mjölkpall, vackert om man är turist, men som lite småstressad turistguide som ska försöka hinna fram till B&B Voltrona i tid för att ta emot kunderna som kommer med taxi från flygplatsen så kan det vara lite frustrerande. (Det fick fick bli taxi för mig sista biten i alla fall). En kuriositet, busschauffören som körde från Florens till Poggibonsi hade ingen som helst aning om när, var eller hur bussarna gick från Poggibonsi till San Gimignano, borde inte det ingå i utbildningen?

Fattorian Voltrona som ligger strax söder om San Gimignano är underbart belägen mellan vackert skurna kullar. Deras specialitet är ridturer i landskapet med islandshästar! Vad sägs om tölt i Toskana?

När alla kunderna hade kommit så slog vi oss ner vid poolen för att ha en genomgång av veckans program, det stod 5 dagars cykling på programmet, med en vilodag när vi skulle ha stadsvandring i Siena.

Därefter så tog vi oss en promenad i landskapet, det finns många trevliga små vandringstigar man kan ta runt Voltrona.

På kvällen så njöt vi av en 4-rätters middag tillsammans med agriturismons alla andra gäster vid ett enda grandiost långbord, det var häftigt, och mycket gott! Gårdens goda Chianti-vin serverades i rikliga mängder.

Passade på att ringa hem för att gratulera min syster som fyllde år idag, hip hurra!

2007-05-19

Hej,

Idag fanns det två stora saker att se på i trakterna runt Florens, cykeltävlingen Giro d'Italia som passerade strax norr om staden, och den historiska biltävlingen Mille Miglia som rullade rakt igenom Den Gamla Damen, som Florens också kallas ibland. Jag har sett Mille Miglia två år i rad, så nu var det dags att se en riktig etapp av Giro d´Italia, med alla storstjärnorna, som t ex den regerande olympiske världsmästaren Paolo Bettini. För att se dem i en riktig tuff miljö så klättrade vi 12km upp bland bergen i närheten av Mugello, och det tog en del på benen kan jag säga, men det var det värt, här fick man verkligen se vad de gick för.

Med oss i vår grupp som cyklade upp för att se Giro't så hade vi ett par amerikaner och en kanadensare. En av amerikanerna var en riktig biker, hade 5 st olika typer av karbon-hojar hemma i garaget. Han var bara här i affärer, och hade hyrt en cykel för att kunna se tävlingen med egna ögon. Den andra amerikanen var en riktig krutgubbe som klättrade på mycket bra, han hade cyklat i hela sitt liv. Kanadensaren var lärare i Florens, och var också en riktig biker, men kanske lite längre ifrån den forna formen, och var iförd samma eleganta Chianti-dress som jag hade köpt nere i Greve in Chianti.

Hemfärden blev typ "sportig körning", lätt inspirerade av det vi hade sett givetvis. Någon av tävlingsdeltagarna hade gått ikull, och därmed så blev hela vägen blockerad, och därmed samlades hundratals bilister, motorcyklister, scooter-åkare och cyklister i en stor klump, vilket gav vissa associationer till en Vasaloppsstart när vi slutligen kunde dra iväg efter ambulansen.

Sedan så var det bara att rulla hem och packa väskan inför kommande veckas cykeljobb med Prima Travel i Toskana.

2007-05-18

Hej,

Tog svängen förbi Florence By Bike för att höra med ägaren vad han tyckte om den demolerade hyrcykeln, och det var väl inte så populärt att tappa den kan man ju förstå. Men det hade nog varit värre om det hade varit en av hans racer-hojar...

Tillbaka till vin-böckerna, härnäst så stod min egen region tur att instuderas (Toskana), och det finns ju några vintyper där som bekant.

Var också förbi kontoret och pratade med Colette om bokningsläget. I juni så får vi vår första mixade grupp mellan amerikaner och svenskar, det kommer att bli intressant att se vad för dialog som utvecklas där. (Av erfarenhet från mina dagsturer från Florens till Chianti så brukar det bli ett väldigt givande utbyte mellan olika nationalitetsgrupper när man är ute så här. Isen bryts ganska lätt av att man har några gemensamma intressen (toskansk kultur, mat och vin), och så gör man en gemensam sak, man är ute och cyklar i det vackra landskapet Toskana.

2007-05-17

Hej,

Idag så cyklade jag och den 4-hövdade amerikanska gruppen mot Siena. Vi startade i Radda och tog oss via Monteriggioni till Ceppo, där långa backar och regn gjorde att vi alla packade oss in i bilen för att fara vidare till deras natthärbärge "Vita Huset" (Casa Bianca), passande namn, inte sant? Roberto och jag lämnade dessa 4 trevliga kvinnor som senare skulle ta sig till 5 Terre i Ligurien. Får väl se hur mycket knatande det blir för dem, då en av dem hade lyckats stuka till foten, när hon ramlade av cykeln häromdagen. Gjorde det klassiska att titta åt sidan för att beundra den vackra utsikten, hade då inte riktigt koll på var vägkanten var. En annan av kvinnorna tyckte dock att jag skulle komma till Aspen och åka skidor, och det skulle visst vara en vinfestival nu i juni där, men jag har ju inte tid :-;

På hemvägen så lyckades vi medv konststycket att tappa en cykel från taket på minibussen, det blev dock endast en mindre repa på taket på mercan. Vi hade stor tur att det inte var någon bil precis bakom oss, eller en värre, en motorcyklist, eller en nedcabbad bil..... Cykeln studsade hej vilt och lade sig i vänstra körfältet, vilket lagom hann bli överkörd av en klunga bilar, som dock passerade cykeln ganska sakta som väl var. Sen så fick väl jag lite hjärnsläpp och kutade ut i vänsterfilen för att lyfta undan cykeln innan någon mer bil/mc hann köra över den, och hann precis få undan cykeln innan näsa bil (110 blås och lite till), men det gick bra, ingen skada skedd för någon. (Förmodligen hade cykeln inte blivit fastsatt ordentligt pga kraftigt regn när chauffören monterade cykeln på taken, ramen har en oval form för att vara starkare, vilket också gör den svårare att klämma fast ordentligt). Cykeln såg inte så rolig ut, men cyklar går det att köpa nya. Jag var mest rädd för att någon scooter-åkare eller motorcyklist skulle komma farande och köra över den liggande cykeln. Vi kollade sedan de andra cyklarna innan vi fortsatte hem i samlat tempo. Och visade upp cykeln för cykeluthyraren......

2007-05-16

Hej,

Förmiddagen ägnades mest åt Umbriens olika vintyper, det är inte bara Orvieto Classico om nu någon trodde det.

Diskuterade med Colette och Dominick på kontoret om hur vi skulle klara kommande cykelturer och planeringsarbete, särskilt nu när Domnick måsta åka till USA av familjeskäl.

Var på S-Cape och hälsade på Ulrika för att få den sista informationen inför nästa veckas Toskana-tur.

2007-05-15

Hej,

Idag så hämtade jag 4 trevliga amerikanskor på ett hotell i Florens, för att sätta dem på cykel och ta dem till Radda in Chianti. Med lite hjälp av följebilen (som först tog oss ut ur stan) så tog vi oss hela vägen fram. Men först givetvis ett litet stopp vid en av Florens vackraste utsiktsplatser - Piazzale Michelangelo:

Cykelguiden himself flankerad av Anna och Yvonne på Piazzale Michelangelo i solgasset.

Men det var ett mycket omväxlande väder, med värme, kyla och avslutande regn uppför backen till Radda. En av kvinnorna cyklade givetvis i diket när hon beundrade den vackra utsikten på väg upp till Panzano. Hon fick en lite stukad vrist, och självfortroendet tror jag också fick sig en törn. Men med lite ispåsar, smärtlindrande salva och vila i följebilen så har det nog löst sig tills imorgon eller övermorgon.Chauffören Roberto och jag lämnade dem och cyklarna i Radda, i morgon så åker de på egen hand till Castello di Brolio för att prova vin, och i övermorgon så möts vi igen, då ska jag guida dem till Siena.

Min kära syster från Skänninge ringde och meddelade mig att hon hade fått nytt jobb, och att de förmodligen ska bygga nytt hus (blir för dyrt att bygga ut det gamla). Bara att lyfta på hatten och gratulera.

Giuseppe hade bjudit hem sin flickvän Martha och vi tog oss en gemensam middag, jag hade "turligt" nog köpt vitt vin (Verdicchio) från hennes hembygd, det blev hon väldigt glad för. Martha bor som Giuseppe och jag, i ett kollektiv i en stor lägenhet, och där finns det en mycket vacker kvinna från Sardinien. Mmmm, fortsättning följer.

2007-05-14

Hej,

På morgonen så smet jag iväg på hojen innan Florens hade vaknat, och kunde på min väg ut ur stan se alla kontorsknegare som skulle in till stan och göra sitt dagsverke, ack ja, ödets lotter äro olika minsann.

På vägen upp för första klättringen så cyklade jag mitt igenom en liten nätt kollision mellan två bilar. Det var den klassiska modellen av sammanstötning när två bilar från varsitt håll går för snävt respektive för yvigt in i en serpentinkurva, och det blir då inte plats för två bilar att mötas. Men bilplåtslagarna ska ju ha någonting att göra de också, läkarna däremot ska väl ha så lite som möjligt att göra.

Hem för att äta lunch med il siciliano Giuseppe, som kunde meddela att en av hans systrar snart skulle gifta sig. Jag har sett bilder, och hon är väldigt vacker må jag säga.

Det blev sedan ett antal timmar på kontoret för att få ordning på cykelguide-arbetet de kommande veckorna.

På kvällen så hade vi en kombinerad svensk-peruansk-italiensk middag, ett multinationellt smörgåsbord kan man säga.

2007-05-13

Hej,

Bara vinstudier hela dagen idag! Campana-regionens alla viner, med Maradona-staden Napoli (Neapel).

En vilodag, helt fri från cykling (nästan). Jag tog mig endast en sväng till kontoret för att kolla min brevlåda.

Sen plöjde jag igenom också Siciliens olika viner och typiska maträtter (och det är ju en del). Mest torrsim tyvärr, ska försöka praktisera mera veckan innan den muntliga tentan (4:e juni). Håll tummarna!

På kvällen så blev det middag på en lokal restaurang i Florens (Semolina) tillsammans med Anna och Glenn som var på besök från Göteborg, de kom med det bästa väder till Florens, 29 grader varmt och sol (tror det var 8 grader och regn i Göteborg den dagen). På restaurangen så fick vi oss till livs en blek kopia av Elvis Presley, som nog borde stränga om både sin gitarr och sin röst, för att inte tala om polisongerna.....

Anna och Glenn bor på på B&B Martin Dago i centrala Florens, rekommenderas! De ska senare ner till Castellina för att bo på gård och cykla runt i trakterna av hjärtat i Chianti.

Alltid lika roligt att få besök från Sverige och se deras reaktioner på det liv man lever nuförtiden, sin nya hemstad och hemland (även om jag är och förblir svensk i hjärtat).

Vädret? 29 grader varmt och idel solsken som sagt, det tar sig som brandmannen sa....

2007-05-12

Hej,

Körde samma cykelpass som igår, men åt andra hållet idag, lite ändringar roar alltid någon :-)

Eftermiddagen ägnades mest åt studier av vinodlingar i södra italien, druvsorter och olika vintyper från Marche, Kalabrien och Apulien.

Träffade Per och två trevliga kvinnor på Moyo under kvällen, den ena var från Kalifornien, den andra var från Malta. De hade varit ute och cyklat med Per under dagen upp till Fiesole. Vi möts nog snart igen.

2007-05-11

Hej,

På morgone medans det fortfarande var svalt så tog jag mig en cykeltur från till Greve in Chianti och klättrade upp över Passo Sugame.

Hälsade på mina vänner Colette, Dominick och Helena på kontoret  under eftermiddagen, det ser ut som att det blir ett par körningar den här veckan, och juni ser ganska bra ut, juli-augusti är fortfarande lite halvöppet, kanske man kan hoppas på lite semester i augusti? (det lär dock inte bli cykelsemester i alla fall).

Var på möte med Ulrika och Tullia för att gå igenom kommande veckas cykeltur med en grupp från PrimaTravel, vi ska hålla oss runt San Gimignano och Siena. Det  blir en behändig liten grupp på 5 personer. Lite vinprovning blir det säkert också!

2007-05-10

Hej,

Idag var det vilodag efter den mycket givande 10-milaturen igår. Det kändes mindre i benen än vad jag hade trott, däremot så var huvudet något segare idag. (Kan bero på vinflaskan jag delade med en god vän igår). Tog en sväng förbi kontoret och lånade nätet, tänk vad smidigt det är med trådlöst. Vi gjorde upp lite bokningar inför hösten, hela september och halva oktober är fullbokat, och juni är det dessförinnan. Juli är månaden vi försöker fylla nu (augusti ska bli semester (tro det!?)).

Plöjde också igenom Siciliens och Sardiniens typiska maträtter och viner, en enogastronomisk resa i böckernas värld. (Ska nog be Giuseppe som är från Sicilien att göra några av dessa i boken mycket läcker beskrivna rätter).

Ringde hem till Anna som snart ska komma ner på en cykelvecka i Chianti. Hon börjar så smått inse att det snart är dags uppleva Toskanas skönhet på två hjul. De ska bo i Florens och sedan ta sig ut på en b&b (agriturismo) i hjärtat av Chianti. Ska väl försöka sammanstråla med dem någon dag, och ha lite vinprovning och god mat.

Jag, Luca, Giuseppe och Martha hade en mycket trevlig middag ihop på kvällen, det blev Salsiccia gjord på sicilianskt vis, stekta i rödvin.

2007-05-09

Hej,

Giuseppe, Luca och jag diskuterade den kommande flytten till nya lägenheten sista maj, och kontraktet kommer vi att skriva på den 20:e maj. Det kommer att bli jag som hyr lägenheten, i kraft av min nobla mogna ålder kan man tänka, men det beror mer på att jag ville bli mantalskriven där, och måste då kunna påvisa att jag bor där. De andra tre har sina mantalsskrivningar i respektive hemstad Catania, Udine och Ancona.

Sen så blev dags att ta hojen och för en gångs skull bege mig ut på egen hand, det blev en nätt liten tur på 10 mil, passerade samhällen som Greve, Radda, Castellina, San Donato och San Casciano, innan jag kom tillbaka till Florens igen. Jag fick en fin passage längs en bergsrygg och kunde blicka ner i dalarna i hjärtat av Chianti, en dag som denna så är det lätt att vara biker. Jag passade också på att lämna en reservslang till våra kunder i Radda, de blev mycket glada för det. På hemvägen så gjorde jag också lite research för att verifiera vår cykeltur mellan Radda och Florens. Det blev några trevliga pauser längs vägen såklart, med en god smörgås i Panzano, lite fruktjuice on the rocks i Radda, en slutligen en glass i San Donato (de kalorierna behövdes - "en klapp på magen"). En varm dag som denna så lär man sig rätt fort var man hittar springbrunnarna som man kan fylla på vatten i.

Per bjöd på kvällsmiddag för att diskutera guide-samarbete till nästa säsong, vi ska försöka hitta på någonting tillsammans för 2008, något helt svenskt (hur nu det ser ut? :-)). Sedan så tog vi en runda på stan med hans vespa för att träffa tre amerikanskor som hade varit med på hans dagstur upp till Fiesole.

2007-05-08

Hej,

Idag så var det dags för en ny "Meet & Greet" hos Florence By Bike, denna gång så var en mycket liten grupp (ett par) som jag skulle hjälpa iordning med cyklarna, för att sedan följa dem ut ur stan. Jag följde sedan att par mil till upp till Impruneta, och tur var väl det, för en av dem fick punktering, och ingen av dem hade bytt cykeldäck på åtskilliga år, men de verkade ändå erfarna cyklister, så det verkade lite konstigt att de hade bokat en cykelvecka i Toskana utan guide. (Dessvärre så fick också jag punka, ett hyggligt facit med två punkteringar på 10 km, på tre cyklar!)

Som belöning för däckbytet och sällskapet upp till Impruneta så bjöd de mig på glass och kaffe i Impruneta, det gjorde väldigt gott i magen och själen. Sedan så gick det som en dans ner till Florens igen.

Köpte en liten ringklocka till min standardcykel, det bör man alltid ha, men än mer här i Florens, för här finns ingen cykelbanekultur, utan man använder de få cykelbanor som finns som promenadstråk och bilparkering. I några sorgliga fall så har Florens kommun försökt göra om en del trottoarer till hälften gångstråk och hälften cykelbana, och det fungerar väl, i en stad utan turister.... Den som har försökt cykla genom tre busslaster turister som har invaderat en cykelbana vet vad jag talar om ;-)

På kvällen så blev det födelsedagskalas hos Martha, en kär väninna till Giuseppe. Gåvan från mig och Luca blev en flaska Vin Santo, skulle bara haft en påse Cantuccini (mandelskorpor) också, men man kan inte få/ge allt här i världen. Men gåvan och besöket blev väldigt uppskattat. Upptäckte att Martha hade väldigt vackra trevliga väninnnor, de mörka djupa ögon, ack ja!

2007-05-07

Hej,

Idag så var mulet, dimmigt och fukten stod tät på morgonen, men sedan under dagen så kom solen och värmen med besked.

Följde med min sicilianske vän Giuseppe till Universitetet i Florens, han skulle hämta en bok på biblioteket där, och medans den boken blev klar så klev vi in på fiket och tog oss en liten espresso, och tittade förtjust omkring oss på alla vackra studentskor som var ute i samma ärende. Att jag följde med Giuseppe berodde enbart på att han inte visste vägen till universitetets bibiliotek, hm.....

Sen så gjorde jag äntligen den sista distributionen av broschyrer för FBB, nu när turistsäsongen har dragit igång på allvar så har jag inte tid längre med detta. Men det har varit intressant och lärorikt att lära sig hitta runt i stan, och lära sig var alla hotell, vandrarhem och språkskolor finns i stan.

Liz och jag tog oss en lättare lunch, det blev en hederlig pasta med bönor och basilikasås. Till efterrätt så hade vi en form av riskaka med vaniljsmak.

Eftermiddagen ägnades mest åt knep och knåp med att ändra våra cykeltursbeskrivningar för Siena. Vi har lagt till ett hotell och måste då därför ändra på alla våra beskrivningar in- och ut ur Siena. Det känns som att jag börjar kunna den här stan rätt så bra nu.

Jag blev också inbokad som vin-guide (Sommelier) på en veckotur i oktober, med restaurangfolk från USA, nu börjar det likna något! Men det återstår en del studier som sagt, innan allt är klart, men det är nära nu, det skriftliga provet är gjort, nu väntar bara det muntliga i början av juni.

Ringde också hem till min goda vänner Sten och Eva Lenshof i Jämshög, de vill komma ner och besöka mig i Florens i oktober, det blir ett kärt återseende.

2007-05-06

Hej,

Var uppe med tuppen och gjorde mig i ordning för att åka bort till FBB och ta emot 4 amerikaner som skulle få sina cyklar inställda ordentligt, för sin veckolånga tur mellan Florens och Siena. Jag hade mig kartor och beskrev hur deras vecka skulle komma till att te sig, gav dem tips om lunchställen och andra lokala begivenheter i Chianti. De var ganska så vana cyklister, så jag kunde koncentrera mig mer på att tala om för dem vad som fanns att göra och se längs vägen, än att gå in på grundläggande tips om hur man ställer in cykeln, och hur man cyklar. Lite måste jag ändå beskriva hur trafiken är i området de ska igenom, toskanska bilister är inte riktigt samma som den hemma i New York. Jag följde med dem ut ur stan på min egen cykel, och släppte dem sedan på egen hand när stigningen upp till Piazzale Michelangelo började. På vägen ut så hamnade vi mitt i Florens motsvarighet till "Vårruset", tusentals Florentinska joggare som kom ångandes mitt på en av Florens få cykelbanor, det blev ganska tight cykling bitvis, men det gick bra.

Middag och film (Braveheart på italienska, hur låter det?) hos mina peruanska vänner. De var lite sega av sig idag, de hade varit ute på fest och kommit hem strax efter kl 6 på söndagsmorgone..... men det blev mat ändå, och gott smakade det också!

På kvällen så väntade mestadels lugn hemma i lägenheten, lite tjöt med Giuseppe

2007-05-05

Hej,

Vinstudier som prepation inför den muntliga tentan om en knapp månad.

Jag hann också med en kort 2-milatur på cykel innan regnet, åskan och blixtarna kom och hemsökte mig, så jag vände cykeln och drog hem fortare än kvickt. Det blir väl vackert väder en annan dag istället. Men måste röra på sig lite i alla fall, att sitta inne hela dagen och studera, det far inte kroppen väl av.

Pizza på Funicoli med Giuseppe och hans vänner/väninnor på SIS. Det var 5 killar och 17 tjejer, lagom fördelning tycker jag. Det tycks mig som att många av studentskorna kommer från södra Italien, regioner som Marche, Apulien, Sicilien, Kalabrien, Abruzzo och Kampanien (Napoli). Och så Deborah från Piemonte så klart!

Den lördagskvällen blev lång och trevlig, ramlade väl i säng halv 4 på morgone. Efter pizzerian så hamnade vi på en gammal järnvägsstation ombyggd till gigantisk festlokal, mycket festlig upplevelse, blandning av klubbatmosfär och rave-party ungefär.

2007-05-04

Hej,

Rekning av nya cykelturer i Siena tillsammans med Leonardo (i bil dock, men tur var väl det). Man slapp bli solbränd den dagen, idel regn, och minimalt med solsken.

Det var också dags att betala medlemsskapet till den Italienska Sommelier-föreningen. 70 pengar ville de ha av mig, men det kan det vara värt. Nu så ska man bara klara av den muntliga tentan den 4:e juni också, sen så blir det verkligen fest!

Vi hade Dart-mästerskap hos Lia, nåja, vi spelade en omgång, och sedan blev det pizza, öl och bildvisning istället. Det viktigaste är inte att vinna, utan att träffas. Vem som vann? Ingen som vet. Lia och Lorenzo har en helt underbar hund, väldigt lik Lassie, men namnet Goodey associerar mera till Walt Disneys Pluto. Inga liknelser i övrigt dock, Goodey är godheten och blygheten själv, ganska långt ifrån den Pluto man brukar se på julafton hemma i Sverige. Hillary heter en amerikanska som var där, hon studerar måleri på en konstskola i Florens, som drivs av Anki Eriksson, från Värmland.

2007-05-03

Hej,

In i det sista så satt man och läste så att ögonen blödde, när inte Giuseppe dundrade in och frågade om man skulle ha kaffe, eller prata om senaste biofilmen han hade sett. Giuseppes högsta dröm är att bli filmregissör.

Provet i vinkunskap var en sällsam upplevelse, frågorna var många och tiden var knapp. Det som fascinerade mig mest var att vi fick sitta fyra och fyra vid varje bord. Vi som satt mittemot varandra hade samma prov, och samma viner att provsmaka. De som satt på varsin sida om oss hade sina gemansamma provfrågor och viner.

Språkligt var det inga problem att göra provet, jag hade glömt att ta med mig språklexikonet, men det visade sig inte behövas som väl var. Men det var några frågor som jag inte fick kläm på, och rätt/sant-frågorna kändes hyggligt bra, men det krävs nog att jag gör ett ganska bra muntligt prov om en månad för att säkert bli godkänd på kursen, håll tummarna! Fedrico som jag fick skjuts med till och från Florens var rätt så nöjd med provet, många av de öppna frågorna vi hade på provet hade han suttit och repeterat samma dag, sicken lyckost!

Man var ganska tom i skallen när man gick och la sig den kvällen! Men det hindrade en inte från att drömma om de Ferrari-turer vi ska anordna i höst eller under våren nästa år, med Alfa Romeos som service-bilar, kan det bli bättre?

2007-05-02

Hej,

Idag så är det dan före dopparedan, imorgon så har vi stort vinkunskapsprov på Sommlier-kursen i Prato, så den här dagen blev mest att sitta hemma och repetera så mycket hjärnan orkade med. Men inlärningskurvan sackar ut med åren sägs det, och det verkar stämma, eller är det bara anspråken som har höjts på en själv månne?

Passerade kontoret en sväng också för att låna det trådlösa nätet, man är ju med portabel dator nu igen gubevars! Vi fick några förfrågningar från svenska kunder, roligt att det börjar röra på sig där också. Lönedags var det idag också, gott i plånboken blev det!

Giuseppe nämnde någonting om att det skulle kunna bli ny filmkväll hos damerna, trevligt. De studerar konst- och litteraturhistoria, och ska bli poeter.

2007-05-01

Hej,

Förmiddagen ägnades åt syditaliens olika vintyper, innan det sen blev dags för att handla lite salsiccia-korv till dagens lunch. Det mesta var ju stängt en dag som denna, men på torget Santa Croce så hade de som tur var en marknad med typiska matvaror från hela Santa Croce, så jag fick tag i det jag skulle, låt vara att Salsiccian var lufttorkad och färdig för att ätas, inte den färska sorten som ska grillas eller stekas, vilket jag varsnade först när jag kom fram till platsen för dagens lunch, vilket var köket till tre vackra italienska studentskor, som går på samma universitet som Giuseppe (han har det bra han!). Slumpen gjorde dock att mitt medhavda vin (rött IGT från Carmigiano) passade alldeles utmärkt till dessa lufttorkade salsiccior, ibland har man tur, men som blivande sommelier så får man väl skärpa sig lite till nästa gång måhända. Lunchen blev en lång och trevlig tillställning, men till sist så blev det dags att tacka för sig och dra sig tillbaka. (Vin-böckerna väntade).

Men som bonus senare på kvällen så var Giuseppe och jag välkomna tillbaka till dessa underbara kvinnor, för att se på film, i deras sovrum. Nu låter detta kanske något bättre än det var, men hur som helst. Vi var 4 personer som låg i samma säng och såg på filmen 'Lost in Translation' med Bill Murray och Scarlett Johanson. Med förväntan så ser vi fram emot nästa film.

2007-04-30

Hej,

Förmiddagen bestod mest av studier om olika druvors egenskaper när det gäller smak, doft och färg, bland Italiens olika vin-regioner.

Lunch med Oscar, Koko, Sofia och hennes trevliga syster. Det blev också en tårtbit och födelsdagssjungning för den lilla ettåringen Marecielo (hav och himmel, vilket underbart namn). Jag hade med mig till dem en bok på spanska som handlade om Sverige, vilket gav ett stort gensvar hos dem. De slukade boken från pärm till pärm.

Eftermiddag och kväll var mest mer vin-studier, med lite funderingar på vad som skulle göras första maj. Giuseppe hade frågat om jag ville följa med ner till Rom för att gå på utomhuskonsert i centrala Rom, men det föll senare på likviditetsproblem. Men första maj varje år så samlas hundratusentals italienare för att få en flera timmars lång konsert med gräddan av italienska artister.

Ringde också Hamrins för att bestämma dag för middag.

2007-04-29

Hej,

Idag blev en dag då jag och 4 andra guider tog 57 cyklande belgare upp till Piazzale Michelangelo från cenrala Florens. Det var en spännande upplevelse, men alla kom lyckligt både upp och ner därifrån. En belgare bromsade på sig rätt så rejält vid en nerförsbacke, han hade haft för hög fart och var inte beredd på att man kanske måste stanna inför en rondell, men det gick bra, inga personskador uppstod. Vad som inte hade framkommit i programmet var att det var bokat fika-besök på Café Loggia kl 5, och vi var där strax innan 4, så det blev en timme att slå ihjäl uppe på Piazzale Michelangelo, kan bli lite segt även för en som inte har varit där förut. Visst, man kan gå upp till kyrkan San Miniato som har en viss historia, och om möjligt en än vackrare utsikt över centrala Florens, än vad Piazzale Michelangelo har. När man har en grupp så stor som 57 personer så får man dela upp den lite, vi gjorde 5 grupper, lite mer hanterbart genom Florens kaotiska trafik (men det finns en cykelbana faktiskt!). Några belgare var riktigt erfarna bikers, men det var svårt att tillfredsställa deras åklust på så kort sträcka och tid, dessutom med så stor grupp. För dem så hade det varit bättre om de hade hyrt egna hojar och stuckit ut på egen hand. För jobbet så fick man 100 pengar, alltid något. Per kilometer räknat så var det nog ett av de mest välbetalda jobben jag haft.

Jag hann också med några timmars studier av hur man kombinerar mat och vin, det finns en hel del grundregler för hur man väljer vin till maten, med tanke på om maten är söt, salt, fet eller "sur", och tillhörande dofter. Lite mer än tumregeln (tumreglarna?) vitt = fisk/fågel, rött= nöt/griskött, rosé=pizza, vilka i sig inte är några absoluta regler, utan kan/bör frångås beroende på vinernas karaktäristika.

På kvällen så fick jag uppleva en riktig peruansk födelsedagsfest, det var Coco som fyllde 29 bast, dagen innan ett av hans syskonbarn, så de firade 30-årsdag tillsammans :-) Det var prat, sång, dans tårtor och godsaker av alla de slag. Naturligtvis så satt man kvar alldeles för länge (det fick man betala för dagen efter, men vad gjorde det? med så mycket vacker kvinnlig fägring).

Familjekänslan bland peruaner är om möjligt ännu starkare än den bland italienare, som dessutom börjar luckras upp lite tycker jag mig märka, åtminstone bland dem som bor inne i stan. Det är bara en nackdel, Coco och Rossi bor på 6:e våningen (utan hiss!), undras vad flyttgubbarna säger om det? Men det ger god kondition och starka ben minsann!

2007-04-28

Hej,

Vad gör man en solig lördag i Florens? Jo, man sätter sig och studerar typiska vinsorter och viktiga vinproducerande regioner världen runt, det är fler länder än vad man tror som knåpar ihop viner, till och med Libanon och Israel, för att inte tala om mitt gamla fädernesland Sverige. Sicilianaren Giuseppe kom in och hjälpte mig med att förhöra mig om mina vin-kunskaper. Han är hård men rättvis, som blivande gymnasielärare i historia så kan han hur man sätter folk på prov så att de verkligen visar vad man kan. Han formulerar sig också språkligt ganska liknande som mina sommelier-lärare gör, vilket underlättar för det muntliga provet, som kommer ungefär en månad efter det skriftliga.

Giuseppe har lyckats få med mig på ett upptåg till Rom i början av maj. Vi tar tåget ner över dagen för att uppleva en mastodontisk konsert i centrala Rom, med hundratusentals åskådare, som alla sjunger av hjärtats lust. Det kommer att börja på tåget ner till Rom, alla vagnarna kommer att vara mer eller mindre fulla med folk som har instrument med sig, så det kommer att sjungas och spelas hela vägen ner till Rom (och jag som hade BC i uppsjungning i skolan...).

Det gick inte att sitta inne hela dagen, utan på eftermiddagen så tog jag mig ett par timmars cykeltur runt trakterna av Impruneta, under den skönt skinande eftermiddagssolen. Och jag var inte ensam biker den dagen. I centrala Impruneta så var det bröllopsbestyr för några, och alla deras anhöriga stod runt i kring dem, den ena vackrare klädd än den andra, kvinnorna lite färggrannare om man säger så :-). Jag var ute och knackade på hos några vänner som bor i Impruneta, men de var inte hemma, de gjorde väl som jag, var ute och tog sig en sväng i det vackra försommarvädret.

När jag kom hem så mötte jag Giuseppe som skulle iväg på bio med sitt nya kvinnliga sällskap, en skön brunett från Kalabrien. Undras just om hon har någon trevlig syster?

Börjar att få ihop mer och mer material till min bok, så nu i nästa vecka så skall jag kontakta några bokförlag i Sverige för att få dem intresserade att ge ut min bok om mitt första år i Toskana.

I kväll halv nio så spelar Fiorentina en viktig match mot Chievo från Verona, håll tummarna!

Imorgon så väntar 57 st cykelturister på oss 6 st cykelguider här i Florens, hoppla! Vi ska cykla upp med dem till Piazzale Michelangelo, på andra sidan floden Arno. Kan ni tänka er 57 cyklar parkerade på rad uppe på torget och utsiktsplatsen Michelangelo? Jag tror banne mig varenda cykel som cykeluthyraren har att tillgå är bokad inför imorgon, så det lär väl ge dem en hygglig dagsförtjänst.

2007-04-27

Hej,

Full av liv och lust så klev man upp ur sängen i Florens idag för att åka iväg till databutiken och köpa sig en dator igen. Den andra hade hållt sedan hösten -99, en tuff liten HP som till sist fick ge sig, med oläsbar hårddisk. Som väl var så hade man ju fräsch backup att tillgå...... Ska man uppdatera sin blogg så går allt åt att ha sin egen maskin att skriva på, det är lite struligt att springa till internet-caféer och bibliotek hela tiden. Visserligen kan man gå till kontoret, men den datorn är ju bara ledig efter kontorstid.

I vår nya lägenhet dit vi flyttar om en månad så ska vi ha trådlöst internet, så det blir gott att komma med sin nya maskin dit och kunna skriva så tangenterna glöder :-)

I datorbutiken så stod det en vakt i ingången med ryggen vänd mot oss, han stod hela tiden och stirrade in i butiken. Det visade sig sedan när man skulle gå ut med sin nyköpta vara att man fick gå genom en specialutgång och sedan visa upp sitt kvitto på varan man hade köpt. De har väl haft stora problem med kunder som går in och bara rusar ut med bärbara datorer eller annat som är lätt att bära ut. Någon som vill ha det jobbet....

Det blev en bra lunch och sedan att dyka ner med sitt kloka huvud i vinböckerna för att bli en bättre Sommelier. Efter ett par timmar så tröttnade jag lite på böckerna och drog iväg med min dator för att testa den trådlösa internetuppkoppling där, men de hade stängt en månad för renovering (tror jag ska börja jobba på bibliotek). Så det var ju bara att dra iväg till kontoret och testa den trådlösa uppkopplingen där, det var ju bara det att där så har vi WEP-nyckel för att komma åt nätet, och dokumentet med WEP-nyckeln var inlåst, ridå! Men den stationära datorn blev ledig rätt snart så det löste sig ändå. Hade en hel del mejl-konversation att bestyra med, vi har rätt så bra med bokningar av cykelturer framöver.

Giuseppe var upptagen med dam-besök så man fick äta middag själv denna kväll (men jag hade en så trevlig middag med bekanta från Sverige i går kväll (Kicki och Jan), så jag är nöjd ändå).

2007-04-26

Hej,

På morgonen så svängde jag förbi kontoret en kortis för att höra senaste nytt om kundläget för oss. Vi är lite trångbodda på kontoret, så jag försöker att jobba en hel del hemifrån, så att vi slipper sitta i knät på varandra. Men Colettes knä vore inte fel :-)

Jag brukar hjälpa Florence By Bike att distribuera broschyrer till hotellen och språkskolorna, så också denna förmiddag. Man får sig en bra cykeltur och en bättre kännedom om staden, i detta goda väder, liknande svensk sommar. Hamnade en bra bit uppåt Fiesole innan broschyrerna tog slut. Det rullade på bra ner mot Florens igen kan jag lova!

Lunch och iväg tillsammans med Giuseppe till Mediaworld för att kolla på datorer och andra "bra-att-ha-grejor". Hittade en prisvärd Fujitsu-Siemens för 700 euro som nog kunde passa mina behov (fascinerande att kunna stötta sin gamla arbetsgivare så där). Telefonen är från 2003 är dock utsliten....

Resten av eftermiddagen ägnades åt att "inse" att det görs goda viner även utanför det stolta Italien, sydamerika, californien, Australien, var det någon som sa Frankrike, Spanien, Tyskland och Portugal också? m. m. Den där Sommelier-examen kommer allt närmare, huga! Men det känns ändå som att jag lär mig mer och mer för varje dag, även om det går långsammare än vad jag vill :-( Sommelier-föreningen har öl-provning i Prato ikväll, det vore något att gå på för en gammal öl-fantast som mig. Men ligger man inte på den kunskapsnivå som man ska inför sommelier-provet, så får man allt vackert stanna hemma och förkovra sig med utländska viner istället (endast torrsim dock).

På kvällen så blev det middag med mina friluftsvänner från Göteborg, Kicki och Jan, tillsammans med min guide-kollega och vän Per, som också jobbar här i Florens. Kicka och Jan känner jag sedan långfärdsskridsko- och havskajakepoken i Göteborg (GLSK och GKF). Sedan tidigare så kände jag till en underbar Trattoria som heter " Trattoria dell Orto", vilket ungefär betyder "Köksträdgårdens lilla restaurang". Den ligger i närheten av där jag bor, vid den gamla stadsporten San Frediano. Ett litet ställe med mycket personlighet och charm, en underbar kock som gör mat i den högre skolan, vinlistan är kanske inte så lång, men mycket väl anpassad till den mat man erbjuder. Det blev nästan midnatt innan vi kom därifrån (med varsin glad grappa i magen, den tog ganska bra kan jag tala om, då vi inte var lottlösa med vin på bordet under måltiden), och sedan så var vi också tvungna att passera förbi en glassbar på vägen hem, det hör till när man är i Florens att smaka på sådana läckerheter.

2007-04-25

Hej,

Vår gode chaufför Roberto kom och hämtade mig och cykeln tidigt på morgonen i Florens, för att bege oss till Siena, vi skulle vara där kl 8 på morgonen för att följa det brasilianska paret till Casole d'Elsa där de skulle få genomgå en matlagningskurs som lunch. "Man tager vad man haver sa Kajsa Varg....".

Brasilianarna hade varit både i Norge och Sverige tidigare, så de kände ganska väl till mitt hemland, mestadels Stockholm i och för sig, själv född och uppvuxen i Linköpingstrakten. Han jobbar med import av svenska luftkonditioneringsanläggningar, tror att han har en hygglig marknad att jobba på, det bor över 170 miljoner människor i Brasilien, även om det för ganska många är en kamp för dagen tyvärr.

Vi tog bilen från Siena till Strove (efter Monteriggioni), för att där börja cyklingen mot restaurangen Colombaio i Casole d'Elsa. Så här dags var det fortfarande svalt och skönt, så vi pinnade på ganska bra, utan att för den skull förta oss i landskapet. Vi stannade förstås och tog en del bilder som brukligt är. Jag passade också förstås på att beskriva de oliv- och vinodlingar vi såg. Backen upp till Casole d'Elsa går inte av för hackor, men det är som vanligt, när man är upp så är det allt bra vackert döööhhhh!

Jag lämnade det trevliga paret vid restaurangen där matlagningskursen skulle hållas, vi hade lärt känna varandra rätt så bra efter tre dagar tillsammans, vi bytte visitkort med varandra, och jag blev inbjuden att komma till San Paolo närhelst det passade, och vem skulle inte vilja åka dit? Det blev en hel del dricks också, vilket är en av fördelarna med det här jobbet.

Robertos son Leonardo körde mig och cykeln tillbaka till Florens. Jag blev aldrig cykelproffs i Italien, men det här jobbet jag har nu känns mycket likt det livet, man skjutsas från det ena stället till det andra, man cyklar en sväng tillsammans med andra, dricker och äter längs vägen, beundrar det vackra landskapet (så mycket man hinner), och får betalt för att göra detta. Den fysiska hälsan får man på köpet. En dag så hoppas jag kunna starta en cykelguide-skola i Florens, om nu inte den svenskspråkiga sommelier-skolan blir det jag hugger i med först, när boken är skriven.

2007-04-24

Hej,

Cykling mellan Radda in Chianti och Siena stod på programmet idag. Den brasilianska duon hade haft en natt fylld av jet-lag, så de hade vaknat mitt i natten och inte kunnat somna om. Men det gick ganska så bra ändå, det är relativt lättåkt mellan Radda och Siena. Efter Castellina in Chianti så är det jordens nerför t ex, så där kan man vila ut ordentligt. Det är bara det att halvvägs ner i backen så ska man ta av till vänster för att stanna på en vingård för dagens vinprovning, som guide får man då informera och varna i god tid, annars är det lätt att man "drar värdshus förbi", och goda viner fanns det gott om, Rocca delle Macie heter stället som ligger mellan Castellina och Monteriggioni, och gratis är de också, vinprovningarna.

På stärkta ben så drog sedan vidare mot just Monteriggioni för att där äta en lättare lunch inför den fortsatta turen till Siena, i lagom omväxlande kuperat landskap. Monteriggioni är som en liten värld för sig, man kommer inom den lilla stadens portar, och det är som att förflytta sig till medeltiden, det är en komplett medeltida toskansk by innanför dessa murar, och man väntar sig nästan att riddare i full rustning ska dundra fram på torget. Byn i Monteriggioni används ofta för filminspelningar, tack vare sin mycket väl bevarade stadsmiljö från medeltiden. Chauffören Roberto är uppvuxen i trakterna runt Monteriggioni, så han kände sig verkligen som hemma den dagen.

När man har cyklat en hel dag ute på landsbygden så känns det alltid så brutalt att komma in i en stad igen, det är trång och bullrigt med bilar, bussar och lastbilar, man får ofta den känslan av att som stenåldersman vakna upp efter ett antal tusen års sömn, och man undrar lite smått vad det är som står på? Efter ett par år härnere så har jag vant mig, men man kan ju undra vad turisterna tycker som kastas in så här i hetluften efter ett par lugna dagar på landsbygden. (En dag när jag cyklade med en grupp upp till Fiesole från Florens så var det en kvinna som började gråta av rädsla för bilarna som passerade henne, mer eller mindre nära. Jag cyklade ner och tog minibussen upp för att kunna få ner henne till Florens på ett lugnt och säkert sätt.). Vi lämnde paret på Park Hotel och tog oss hem till Florens med Robertos minibuss.

2007-04-23

Hej,

Radda in Chianti - Castello di Brolio - Radda in Chianti var resplanen idag för "i brasiliani". Dagen började dock med viss väntan på dem, då deras telefonväckning inte hade fungerat, de och hotellet har förstås olika versioner av varför den inte fungerade... Men det gjorde inte oss så mycket, guide-kandidaten Per och jag kilade ner till fiket på hörnet och fick oss en god pratstund med den kvinnliga fägringen som personalen bestod av där. När det äventyret var klart och kunderna fortfarande inte hade vaknat, så gick vi upp till en liten vinbutik och provade några goda (nåja) Chianti-viner där, tror mestadels besöket där berodde en vacker kurvig brunett som jobbade i affären (man är ju inte mer en människa, eller män-i-skor kanske man ska säga. Men hur som haver, mitt under vinprovningen så kommer givetvis los brasilianos ångandes ut ur hotell-entrén med väskor och hela köret, så det var bara släppa vad man hade för händer (och ögon) och ta sig ut till dem vid cyklarna och höra vad som hade skett. Hotellpersonalen hade till och med varit upp och bultat på dörren för att väcka dem efter att vi hade kommit dit (men de tycktes ha glömt att det var dubbla dörrar in till deras hotellrum, just för att minska oljud från korridoren....).

Radda ligger ganska högt, så vart man än åker så har man bara nerförsbackar, till skillnad från Florens, där det är precis tvärtom. Vi dundrade på ner mot Castello di Brolio, där vi skulle titta på deras vinslott och prova deras viner och olivolja. Kunderna var inga duvungar på cyklar, så turen gick helt smärtfritt fram till Castello di Brolio. Efter provsmakningen så monterade vi cyklarna på taket (törs man skriva det tro?), för att vi skulle hinna till ett underbart litet matställe strax söder om Radda som heter Poggio Antinoro, ett namn förvillande likt den kända vinmakarfamiljen Antinori, men det är inte riktigt samma sak, huset och ägorna är inte riktigt lika stora, men vem sa att storleken har betydelse? Servicen på Poggio Antinoro var glimrende som Ole kanske skulle ha sagt, och det fanns också vackert litet museum över gårdens historia och produktion av olivolja och vin genom seklernas gång.

Tillbaka till Radda så lämnade vi Brasilianos med en hejdundrande väckarklocka (om jag nu hade haft någon). Naturligtvis så var de riktigt på hugget dagen efter, före utsatt tid t o m, så att vi inte hann med vårt efterlängtade morgonkaffe, men det är sådant man ibland får ta som guide. Och lite käck hade man ju varit om dagens väckningsproblem med Brasilianos, så det fick man äta upp.

När man kom hem till Florens så var det bara att hoppa i duschen och förbereda sig inför kvällens förprov i vinkunskap på Sommelier-kursen i Prato. Jag tog bussen ut till Federico som bor i Scandicci, sedan så åkte gemensamt till en mysig liten restaurang i Prato där förprovet skulle hållas. Det blev en lång och tuff tillställning, men ändå med glimten i ögat, och jag kände väl att det fattades lite inför provet innan jag skulle kunna bli godkänd. Men tar jag bara tiden som är kvar och koncentrerar mig ordentligt så kommer det att gå vägen. Det blev nästan midnatt innan vi blev klara, så det kändes lite segt att stanna kvar ytterligare, för att "efterfesta" eller vad man skulle kunna kalla det. Men jag kunde att morgondagens jobb med Brasilianos var viktigare.

2007-04-22

Hej,

Idag så kom ett par vänner från Sverige på besök, det var Kicki och Jan från Göteborg som skulle vara här i 6 dagar och cykla runt bland kullarna i Chianti. Tyvärr så missade jag dem när de checkade ut cyklarna från FBB, men vi hördes av senare på telefon så det ordnade sig ändå.

När det började dra sig mot lunchtid så blev det dags för mig att köpa in lite råvaror inför lagandet av den svenska efterrätten, som jag skulle göra till Rossi och hennes syskon, vänner och andra bekanta. Ett hedervärt uppdrag.

Dominick tog med Per ut på sin första cykelguide-tur under vår regi, annars så är nog Per den som har längst guide-erfarenhet av oss allihop. De hämtade ut hojarna på FBB och tillsammans med det brasilianska paret så tog de cyklade med bilen upp till Impruneta, för att slippa den tuffa trafiken i Florens, och den hyfsat tunga backen upp till Impruneta. Sedan gick "cykeltåget" via Strada in Chianti, Greve in Chianti och Panzano till slutmålet Radda in Chianti. Allt gick jättebra och Per kommer att få göra många turer med oss.

Min svenska efterrätt som bestod av ugnsgratinerade päronhalvor med vaniljglass fick stort beröm av den peruanska publiken, vilket gjorde mig mycket gott. Som vanligt så ville de att man skulle stanna kvar hos dem hela eftermiddagen och spela Risk. Lite motvilligt så fick jag avbryta spelet efter ett tag, kände att det fanns en del att göra hemma inför morgondagens guide-jobb tillsammans med Per i Radda och det brasilianska paret (nyckel-kunder för oss på den brasilianska marknaden). Men jag får söka revansch på den peruanska spelplanen nästa gång istället, då jag ska servera svensk födelsedagstårta för Rossis bror Coco, det blir något att skriva hem om det!

2007-04-21

Hej,

Distribution av broschyrer för FBB. Ringde också och frågade dem om de hade några cyklar bokade för Kicki och Jan som skulle komma imorgon.

Studier av vinkunskap, vilka regler som styr vilka viner man ska kombinera med vilka maträtter.

Läste lite ur boken Arvet efter Arn med Jan Guillou, intressant god berättarkonst, om man gillar historia och tänkbara scenarion hur riket Sverige skapades en gång i tiden.

Städa lägenheten - jiippiiii!

2007-04-20

Hej,

Gjorde ett sista ryck med broschyr-distributionen för Florence By Bike, annars så återstod mest vin-böckerna, men jag börjar hitta i dem ganska bra nu.

Jag hoppas kunna få igång den svenska marknaden för oss till nästa år (2008), men redan nu så har det börjat komma in en del intresseförfrågningar till oss, skickade ett svar så sent som idag till ett par från min gamla hembygd Linköping/Sturefors.

2007-04-19

Hej,

Dagen bedrevs medelst bokplöjning för ökandet av kunskaper om hur fransmännen gör sin Champagne, men fullärd blir man aldrig, möjligtvis full.

Min guide-kollega i Stockholm Magnus Nilsson hörde av sig med lite rapporter om cykellivet i Sverige, känns alltid gott att få höra lite hemifrån hur det rullar på, om man får säga så.

Tittar på möjligheterna att ställa ut på Svenska mässans Tur-mässa 2008, som går i mars månad, likaså deras Kvalitets-resemässa som går i oktober i Stockholm, med resor modell 5*****+, vi får väl se, men jag har goda förhoppningar om att vi kommer att vara där.