2008-08-02

Det kändes lite ovant men mycket trevligt att vakna upp i Sverige-Göteborg (majorna) och få höra lite skramlande spårvagnar dundra förbi (några av de nyaste ska visst vara av italienskt ursprung har jag hört, och de är visst de mest bullersamma av dem allihop...), då hjälper inte den snygga designen särskilt långt. Och antalet sittplatser verkar de inte ha fått till riktigt bra heller, dåligt utnyttjande av de stora vackra ytor som finns inuti dessa väldesignade spårvagns-Ferraris. (Visste ni att Florens är på gång att återinföra spårvagnar i stan? (Tramvia) De försvann med bilismens intåg på 50-talet).

Det blev fika hos Brita och Majken i Delsjöns koloniområde, en underbar idyll i utkanten av Göteborg.

Senare på kvällen så hade deras granne Kari bjudit in sina grannar på knytkalas med italienskt tema, och det var ju som en tanke att jag hade kommit hem till Göteborg och skulle fika hos hennes grannar. så jag blev såklart en oväntad och mycket välkommen hedersgäst på detta kalas. (Kari var för övrigt en av mina italienska-lärare under den tiden jag bodde i Göteborg, och spelade en stor roll för att jag skulle ta steget och bosätta mig i Italien (det är snart 4 år nu som jag har bott i den fascinerande staden Florens). Kari är numera tillbaka i Göteborg, men har bott nästan halva sitt liv i Italien, och längtar så klart tillbaka dit ibland. Några av hennes grannar ska ner till Italien på bussresa i höst, och även Brita och Majken kommer ner under hösten till centrala Italien (Umbrien-Toskan) och ämnar även besöka lilla mig i Florens, det ska bli kul att få rå om dem lite, det ser jag verkligen fram emot. Det verkar vara så att har man varit i Italien en gång så återvänder man gärna av någon anledning.

Leif

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback