2008-08-09

Gå upp kl 5 för att se starten på herrarnas landsvägscykel i OS? - Tja, jag vet en som gjorde det, och det blev ett ganska så händelserikt löp, med en svensk med i en av de sista utbrytningarna, som till slut resulterade i en "halvt" bejublad silvermedalj till Italien! (det var ju hans födelsedag, men guld hade så klart smakat ännu mera fågel). Många italienare hade hoppats på Paolo Bettini skulle göra en historisk dubbel, men nu blev det Spanien som tog denna fantastiska trippel (Giro d'Italia, Tour de France och OS under samma säsong), det är helt enastående, nu återstår bara att se vad de kan åstadkomma i VM, som går i Italien av alla ställen, så spanjorerna lär få det tufft, men vilket lag de har att ställa på hjul spanjorna, världsklass hela vägen. (Om allt går väl så lär jag vara funktionär under detta Cykel-VM som går i Varese).

Min cykel-och Italienintresserade bror och vår gemensamme gode vän Figge var nere i Florens och besökte mig för två år sedan, de gjorde en händelserik och vacker cykeltur runt större delen av Chianti i mellersta Toskana. Figge bjöd in brorsan och mig på en fördrink i "Drottningsskrapan", med utsikt över Stångån och Drottningbron. Någon har visst döpt torget mellan höghuset och Stångån till Åsikten... Jag kunde också konstatera att Strandpromenaden var lika vacker och inbjudande till löpturer som vanligt (men jag hade som väl var glömt löparskorna hemma). På programmet så stod middag på Bishops Arms (läs rustik brittisk husmanskost och en uppsjö mängder öl att välja på. Vin? Nja).

Det var roligt att träffa Figge igen, han var sig lik och delade frikostigt med sig av sin humor, en blivande förattare till humoristiska kåserier kanske? Med inspirationen från vattenhålen på Stora Torget så torde den karriärsvägen vara tryggad med största säkerhet :-)  Hederlige Harrys är ett ställe som är sig likt, och kan konstatera att Ågatan har utvecklats till en krog- och nöjesgata av rang, med kontinentalt snitt och puls.

Och nattamaten på Hakepi sitter alltid som en smäck, vissa saker ska man inte ändra på!

Leif

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback